Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Borde ha lärt mig vid detta laget

Publicerad 2011-03-02 09:45:25 i Allmänt,

Vad jag borde lärt mig? Att Nico struntar i när han la sig... han vill fortfarande upp  tidigt. Idag var det klockan 6 dock, alltid något. Upp knappt en timma och sedan sova igen. Även jag somnade om och sov så hårt att det tog ett bra tag innan jag vaknade igen.

Drömde en dröm som först var bisarr, sedan vacker och sedan bisarr igen.

Drömde att jag, Sofia och två andra Augustimammor (i drömmen kunde man inte riktigt avgöra vilka de var... men jag tror en av dem var Sabina) gick runt med våra bebisar i kundvagnar i ett enormt stall. Bebisarna var klädda i gula regnställ och sydväst, eller vad en sådan där gul regnmössa kallas. Ibland kastade vi bebisarna lite avslappnat mellan oss. Vi går sedan ut ur stallet.

Plötsligt kommer min farfar cyklande och stannar bredvid oss.
Jag mår mycket bättre nu och ville titta på den lille lite, säger han och hoppar av sin cykel. Han har en sådan där tröja han alltid brukade ha, hans vita hår är lite för långt och lite rufsigt och han ser glad ut. Han tittar ner i vagnen och pratar lite med Nico innan han vinkar och cyklar vidare.

Sedan börjar någon kasta tofflor på oss innefrån stallet.
Det är min farbror när han var ung... måste finnas en tidsportal här, säger jag avslappnat som att det är den naturligaste saken i världen.

Sedan vaknar jag motvilligt av Nicos rop... Inte för att jag vill sova mer av trötthet, utan för att jag ville få se farfar igen, frisk och glad - så som det borde vara.

Så visst kan drömmen tyckas lustig, vilket den också var på många sätt, men jag vill avsluta med en viktig sak. Om du röker, sluta! Du kanske tänker nu att det inte är så farligt och du kanske tänker nu att det är skit samma om du förkortar ditt liv med 10 år... men det är det. Tänk på dina barn och barnbarn som lämnas kvar, som fick se dig ligga och inte kunna andas utan att kunna göra någonting. Tänk på dem och sluta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela