Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Och nu över till ämnet hus

Publicerad 2011-04-13 08:01:27 i Allmänt,

När jag började blogga så handlade bloggen om hus och inredning. Jag skall ta med lite inredning snart i bloggen, men det tänker jag inte tala mer om just nu. Dock är ju bloggen väldigt bebisfokuserad just nu... vilket i och för sig inte är så underligt då det handlar om mitt liv, och mitt liv just nu är väldigt bebisfokuserat. Idag skall jag dock skriva lite om hus. Närmare bestämt...

Saker jag inte visste om att bo i hus, innan jag bodde i hus

- Man städar aldrig klart, för när man är klar med det sista rummet är det dags att börja om från början.

- Man får inte mer plats för ju större yta man har att breda ut sig på desto mer saker skaffar man.

- Då katterna har mycket mer gömställen att gömma saker på så är saker de stjäl antagligen borta för evigt... Igår kom en av katterna till exempel springande med ett avgnagt revben... Vi har inte ätit revben på i alla fall två månader.

- Man genererar mycket MYCKET mer sopor än man tror. I alla fall vi. Trots att vi sorterar så blir tunnan full på nolltid och vi tvingas lagra soppåsar på altanen i väntan på att hampus skall kunna elda upp dem. Känns mindre bra. Idag kom sopbilen.... jag känner glädje när jag hör den komma... det trodde jag aldrig att jag skulle göra innan jag bodde i hus.

- Allt kostar pengar, och mycket pengar. Jag tycker vi får räkningar vad gäller sophämtning och sotning var och varannan dag. Sotaren kommer inte EN gng.. nehej... han kom först för att sota den vanliga skorstenen (vilket jag nu finner underligt då den inte används då den ej är godkänd), han kom sedan för att göra en slags säkerhetskontroll och nu skall han komma och sota skorstenen till pannan. Man känner sig lurad.
Sedan har man ju vägavgifter och en miljard andra saker man skall betala. Dock visade det sig att fastighetsskatten denna gång betalar den som ägde huset 1 januari 2010 - in your face Bengt!! Haha.

- Allt går sönder! Om du en månad har ont om pengar... då kan du ge dig fan på att något går sönder. Din bil, ditt kylskåp, din värmepanna.. you name it. Kan det gå sönder, så gå det sönder. Ny eller gammal spelar ingen roll.. den kommer gå sönder. Du kommer även uppleva underliga drag, läckor, fläckar och lukter som kan tyda på ett fel på ditt hus... men du vet inte hur du skall ta reda på vad det är... du vet bara en sak... det kommer kosta pengar.

- Gräs måste klippas hela tiden. Gräs växer inte som gräs, det växer som ogräs. Du kan lösa det genom att säga att du är bohem och vill att din gräsmatta skall vara en äng... men ingen kommer gå på det. Du kommer kanske också upptäcka att din gräsmatta är lite mer av en mossmatta med enorma mängder maskrosor.

Sammanfattningsvis kan man säga att hus innebär jobb och pengar, samt tid och ork som man (jag) saknar. Skulle dock aldrig vilja byta tillbaka och bo i lägenhet igen. Jag skulle bara vilja vara rik..... jätterik.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela