Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Kroppen efter en graviditet

Publicerad 2010-10-07 09:15:46 i Att inte vara en milf,

Jag tror jag skrivit lite om detta innan men här kommer lite mer.

Som allt som har med graviditet och barnafödande att göra så är allt individuellt. Det är ett annat ord för att säga att du inte kan få ett klart svar vad gäller något över huvudtaget inom detta område. Till och med vad gäller alkohol under graviditeten kan man av olika barnmorskor få olika svar trots att svaret borde vara självklart. Studier har visat att fostret efter ett glas vin är medvetslöst. Medvetslöst!
Men nu var det ju inte det jag skulle skriva om utan kroppen. Vad jag ville få fram är att detta inte gäller alla... detta är vad som drabbade min kropp... och det kan drabba även dig *dramatisk musik* ... haha.

Jag gick inte upp enormt mycket i vikt. Gick upp vad ett spädbarn med tillhörande fostervatten och moderkaka väger plus några extra kilo. De där extra kilona placerade sig trevligt nog på rumpa och lår, samt en del på magen. Och de trivs nog där för nu, två månader efter förlossning, sitter de envist kvar. Inte kan jag ha mina gamla byxor och på magen bor nu en trevlig valk.
Kvar där den fina runda gravidmagen befann sig finns nu en degig påse av överflödig hud med lite fett i. Visst låter det sexigt?! Jag hade hoppats på att det skulle säga slurp så var allt bort, men icke. Och du...du som blev sådär smal och fin igen nästan direkt med en gång... jag vill inte höra!! (skoja bara... eller nej, jag vill inte höra... menjag är inte arg på dig utan säger kul för dig... Jag är bara lite bitter...hehe). Hängbukssvinet Emma, det är jag det. Hoppas veeerkligen det kommer dra ihop sig med annars blir det aldrig mer bikini för min del.

Under graviditeten var jag så stolt över min avsaknad av bristningar. Inte en enda. HA.. man skall inte ropa hej förrän man är över bäcken, som man säger. Var väl en vecka innan förlossning som det plötsligt dök upp den ena mörklila blixten efter den andra på nedre delen av magenochpå höfterna. Hampus sa: "Men de försvinner väl?"...Nej, stackars Hampus, du har nu en randig fru.

Brösten skall vi inte tala om. Nej, vi gör inte det. Kan bara säga att trots att jag inte ens ammade så kommer de aldrig bli sig själva igen. Liksom Sverige i nationalsången så tronar de på minnen från fornstora dar... men dessa dar är över. De har förlorat sin kamp mot gravitationen.

De nedre regionerna måste jag säga har klarat sig utan större problem. Estetiska förändringar har jag ingen aning om eftersom jag inte vet hur det i detalj såg ut där innan, men allt funkar som det ska. De problem man hade försvann efter några veckor (för i början är man babiansvullen efter en förlossning).

Så är det... livet förändras, kroppen förändras... men du har en bebis. En liten underbar plutt som river dig och drar dig i håret men som skulle orsaka global översvämning om han log mot antarktis.

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2010-10-07 12:04:30

Jag kan trösta dig med att min gravidvalk på magen är kvar 1½ år efter förlossningen och nu för tiden finns det väldigt snygga baddräkter! ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela