Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Hemmafrudrömmar

Publicerad 2010-10-27 12:59:46 i Åsikter,

Såg att familjelivs mammaundersökning visade att majoriteten av alla mammor önskar de kunde vara hemma mer med sina barn, och många skulle gärna vara hemmafruar om möjligheten fanns.
Jag är en av dem... i alla fall skulle jag vilja ha möjligheten att vara hemma längre tid, i alla fall delvis. Men varför skall det då ständigt tjatas om att man borde lagstifta om att män skall vara hemma med barnen mer? För jämställdheten bla bla bla... Men om det inte är det vi vill?
Man måste gynna även kvinnans karriär bla bla bla... Men om det inte är det man prioriterar??!!

Och trots att majoriteten vill detta så skall förståsigpåare ändå kalla oss som tycker så för bakåtsträvare, och man talar om en tillbakagpng till gamla ideal... Men handlar det verkligen om ideal? Handlar det inte mer om att vilja det som känns bäst för en själv och sitt/sina barn?  Borde inte i ala fall valmöjligheten finnas? Låt föräldrar själva bestämma om deras barn skall vara på dagis eller hemma och de pangar som dagiset skulle fått kan föräldrarna få istället. Låt oss som vill ta hand om våra barn själva göra det.

Sluta idiotförklara människor och låt dem fatta sina egna beslut. Jag vet vad som är bäst för oss... thank u very much.

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2010-10-27 19:08:22

Vi delar ganska 50/50 och stortrivs :-) Tyvärr är vår situation lite speciell i och med att jag har en kronisk sjukdom. Om jag varit som "vanligt" så hade jag gärna delat så att vi jobbat halvtid båda och varit hemma med barnet halvtid (flexa liksom). Som det är nu delar vi ju ändå lika, men jag är hemma ändå p.g.a. sjukdomen. Studerar fast det är på distans. Något jag vill iaf oavsett om det är som nu eller om jag vore frisk är att vår lille ska slippa förskola allt för tidigt.

Postat av: Lotta

Publicerad 2010-10-28 23:40:36

Jag tror det är mer komplicerat än att säga att vi kvinnor VILL vara hemma mer än män. Till exempel har vi kvinnor ofta mer krävande arbeten inom vård och omsorg, vi har en annan inställning till våra förmågor och hur vi bör vara, större krav på oss själva i arbetslivet etc. Det är lite som att säga att arbetarungar inte VILL utbilda sig och bli akademiker, medan det i själva verket finns djupare mekanismer bakom. Typ. =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela