Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Vad behövde jag... egentligen?

Publicerad 2010-11-02 07:43:01 i Tipshörnan,

En fd arbetskamrat är gravid och skall ha barn om ett tag. När jag fick höra detta började jag fundera på alla listor jag skrev innan min förlossning på saker jag var tvungen att ha innan bebisen föddes. På alla saker jag köpte. Vad behövde jag egentligen och vad har bara blivit liggande?

• Barnvagn
• Babyskydd
Dessa två behöver ingen större kommentar. De är ju måsten att ha.

• Babysitter
Ett måste för mig. Nico älskar den och är såå glad att jag kunde låna en.

• Skötväska
Ja det är ju självklart bra att ha, men går ju lika bra med någon annan typ av väska med många stora fack.

• Bärsele
Är säkert bra för vissa men vi använder aldrig vår. Mest för att jag tycker det är så avigt att få ner Nico i den och få på den.

• Badbalja
Toppen att ha. Nico älskar att bada.

• Skötdyna
Vi köpte aldrig skötbord utan har skötdynan på ett annat bord. Viktigt att skaffa en med lite fuktavvisande material och där kädseln lätt går att tvätta. Kiss och bajs har en tendens att hamna lite överallt.

• Gosig filt
Köp mer än en, skulle jag rekommendera blivande föräldrar. Jag har alltid med en extra överallt efter incidenten då Nico kräktes enorma mängder på sin filt på väg till doktorn. Nu har jag en hel uppsättning gosiga filtar. De är bra till mycket: täcke, liggunderlag, svepa in bebisen i, snutte etc.

• Kläder i olika storlekar
Se mina klädtips i ett annat inlägg. I övrigt köpte jag för mycket i små storlekar och för mycket opraktiska kläder. Eftersom man inte vet hur stor bebisen kommer vara och han/hon växer fort är det bättre att ha få kläder innan och köpa mer efter förlossningen eller köpa lite större storlekar som kan växas i sedan. Många kläder växtes ur innan han ens hann använda dem.

• Babygym
Absolut ingen måste att ha innan förlossningen. Nico är snart tre månader och han tycker fortfarande inte om att ligga i babygym. De behöver vara "ganska gamla" för att ha synskärpa och fokuseringsförmåga (och intresse) nog att uppskatta ett babygym. Och gör inte som jag och köp ett i milda pastellfärger för att jag tycker det är sött - bebisar gillar grälla, skarpa färger.

• Nappar
För mig var napp ett måste att ha. Personligen rekommenderar jag MAM och nappar med lite mjukare sugdel.

• Sängmobil
Nico var nog i alla fall en månad innan han började intressera sig för det, kanske mer.

• Tvättlappar
Måste erkänna att jag inte använder det. Vid blöjbyte använder vi papper och våtservetter, och vid bad använder vi händerna.

• Spjälsäng & spjälsängsskydd
Ja det är ju bra att ha helt klart :)

• Kudde, madrass, madrasskydd, täcke, lakan och bäddset till sängen
Allt är måsten. Skulle rekommendera en uppsättning av plastad frotte och flera lakan etc. Bebisar kissar och kräks en del.

• Haklapp
Köpte en innan och har aldrig använt. Känns så avigt då Nico blir skogstokig när jag skall ta på den. Behövs nog mer när han börjar äta riktig mat.

• Blöjor (små)
Ja blöjor går åt... i massor :)

• Kudde och filt till barnvagnen
Jag använder faktiskt samma kudde till sängen och vagnen. Flyttar den mellan dem. Funkar bra det. Filtarna är ju samma som jag har annars, så köpte liksom ingen speciellt till vagnen.

• Bäddset till vagnen
Köpte lakan till vagnen vilket används, men annars använder jag bara filtar, eller "sovsäcken" om det är riktigt kallt.

• Amnings-BH
Lånade en som tur var eftersom jag inte kunde amma mer än några dagar. Men bra att ha.

• Amningskupor
Har en hel förpackning som bara står nu eftersom jag inte kunde amma.

• Skötbord
Köpte vi aldrig som sagt var utan använde ett gammalt bord som jag spikade fast tyg som matchade gardinerna runt kanten på. Funkar.

• Tops
Behövs i ganska stor mängd innan navelstumpen fallit av.

• Salvor för röd rumpa etc.
Vi fick veta på BB att naveln bara behövs göras rent med ljummet vatten så inget behövs köpas till det. Hade köpt en salva för röd rumpa som jag aldrig använt (eftersom den inte är röd). Dock har jag fått använda mycket hudsalva på kroppen då han blivit torr. Bättre att köpa vid behov.

• Plastad frotté
Ett måste. Flera uppsättningar. Annars kissas madrasserna ner. Billigare att köpa i metervara dock och klippa till själv.

• Nappflaskor
Hade bara en från början men är smartare att ha minst två. Köpa bra kvalitet från början är bättre. MAM rekommenderas. Hade billig variant precis i början men den var inte alls bra.

• Barnvagnsleksak
Är ju gullig men precis i början intresserade sig Nico inte alls. De måste bli några veckor först tror jag.

• Babyvakt
Superbra att ha tycker jag. Men beror ju lite på behov och var ju inget vi använde precis i början för då vill man helst ha sin bebis hos sig.

• Regnskydd och nätkasse till vagnen
Också måsten, och om det är säsong så måste man ha insektsnät till vagnen.

• Febertermometer
Bra att ha hemma för oroliga föräldrar.

• Badolja och andra badprodukter
Bara vanlig barnolja behövs. Tvål och schampo behövs inte till en bebis.

• Nässug
Kanske kan vara bra att ha om bebisen blir förkyld men vår har bara blivit liggande.

Detta är vad jag nu minns att jag hade på min lista innan förlossningen, men det fanns säkert mer. En sak vi köpte strax efter och som jag tycker är toppen om man tänker ha bebisen mellan sig i sängen ett tag är en liten resesäng med hårda kanter så man slipper oroa sig för att rulla på bebisen på natten. Finns speciella insatser som är till för just att ha mellan föräldrarna också.

Själv hade jag ju köpt en del leksaker innan också, men det tar ju ett tag innan intresset finns. Kan dock rekommendera en speldosa av något slag. Det har Nico alltid gillat i alla fall.

För föräldrarnas skull rekommenderar jag även en bra barnbok som t.ex. Allt om barn. Vi spenderade timmar i början med att leta info och kolla vad som var normalt och vad man skulle göra i olika situationer.

Eftersom jag med en gång fick problem med amningen var jag även glad att jag redan innan hade köpt hem mjölkersättning.



Kommentarer

Postat av: gäst

Publicerad 2010-11-02 10:34:06

Det där med plastad frotte förstår jag inte. Min grabb, som är ungefär i Nicos ålder, har aldrig kissat igenom så det har blivit blött på någon filt eller madrass...

Postat av: Tess

Publicerad 2010-11-02 13:25:03

Haklappar går det åt många här :-) Connor älskar haklapparna också. När han är hungrig och skriker för fullt och man sätter på honom haklappen så blir han alldeles lugn för då vet han att han snart får mat :-) Det blir en del spill också så en haklapp om dagen brukar hamna i tvätten. De från Ikea gillar vi: http://highlandertess.blogg.se/2010/november/ikea-och-ica-maxi.html

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela