Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Premiär

Publicerad 2010-11-12 18:46:44 i Nytt på bebisfronten,

Idag hade vi en liten premiär här hemma. Nico fick smaka riktig mat för första gången! :)

Jag kokade några pyttebitar potatis som jag mosade tillsammans med lite ersättning. Sedan fick han fyra pytteskedar, dvs. det var jääättelite på varje sked. Första skeden såg han lite förvånad och skeptisk ut, men sedan blev han glad och gjorde små mumsljud. Var så man önskade att man hade kunnat ge han mer, men man måste ju mjukstarta.

Fick Hampus Fars dag-present på posten idag. Blev förvånad då jag hade glömt bort dagarna lite och beställde den igår. Är ju hans första Fars dag så även om jag tycker att det egentligen mest är en kommersiell dag så har jag lite överraskningar på lager åt honom :)

Dagen har annars varit lugn. Spenderat mycket tid med Nico som vägrar sova på dagen om jag inte håller honom i handen eller har handen på hans kind, och han vill ha mycket uppmärksamhet.
Lät honom ligga lite på mage på golvet men han blir ganska snabbt upprörd av att inte komma någon vart. Även om han någon gång vänt på sig så tror jag inte han riktigt har koll på hur man gör det medvetet ännu.
Just nu är jag lite orolig faktiskt då hans kroppsliga utveckling inom vissa områden känns lite efter. han är stark i nacken och kan lyfta huvudet när han ligger på mage och hålla det så länge, han tycker om att "stå" och "hoppa" och han kan ta tag i och även släppa saker.. men han kan inte riktigt vända sig från mage till rygg och han verkar fortfarande helt ointresserad av de flesta av sina leksaker.

Dock verkar hans språkliga utveckling ha mer fart. Han älskar när man pratar, sjunger och läser för honom och man kan ha långa "dialoger". Han har väldigt mycket varierande ljud och ibland slinker det in en och annan konsonant... hans favorit"ord" är aapoo och de senaste dagarna har han ibland gjort ett slags kort -ljud.
De säger ju att det brukar vara så att de oftast är snabba med det språkliga eller det kroppsliga, så kanske pratandet är det han fokuserar mest på. Oroar mig dock att han inte bryr sig om sina leksaker alls, för blir orolig att han ser dåligt med tanke på att Hampus var nästan blind som barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela