Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Fasligt faslikt

Publicerad 2010-11-15 07:20:13 i Nytt på bebisfronten,


Jag tror vi har gått in i en ny fas här hemma. Igår både åt och sov Nico mer än vanligt och under sina vakenstunder krävde han att alla uppmärksamhet var på honom. Både jag och Hampus aktiverade honom mycket och pratade med honom. När jag var tvungen att göra något annat så fick jag sjunga för honom samtidigt vilket kunde vara ok en stund.

På kvällen skulle vi bada honom. Har inte badat lika mycket det senaste efter råd från BVC pga hans torra hud. Innan har han alltid tyckt om att bada. Denna gången blev han hysterisk. Han grät och skrek helt fruktansvärt. Man märkte att han var rädd. Enda gången jag innan hört honom skrika så är när man tagit blodprov på honom.
Så det fick bli ett snabbt bad.

Han somnade som vanligt vid 19 och sedan tror jag att Hampus matade honom runt 1. Jag fick dock gå upp klockan 4 då han vaknade. Först ville han inte alls somna om så fick ta upp honom och se om han ville ha mat... han åt lite men bara kinkade och grät. Sedan la jag honom igen och det gick bra en stund, men sedan blev han ledsen igen. Så har det hållt på nu. Hoppas det blir en kort fas och att han blir sitt vanliga glada lilla jag igen.

Undrar dock vad denna fasen innebär, vad det är som utvecklas, för känns som om han blivit räddare det sista. Rädd för leksaker och sin sängmobil, han blev lite rädd för mina föräldrar tror jag, rädd för att bada, han blir rädd om jag eller Hampus rör oss för snabbt och oväntat eller om vi t.ex. nyser eller hostar... han har aldrig varit rädd innan så undrar vad det beror på, och om det kommer hålla i sig. Hoppas att det bara är att han är lite osäker just i denna fasen för vill inte att han skall bli sådär rädd för allt som jag var/är.

Igår firade vi ju Fars dag. Hampus fick tårta på morgonen, ett hemmagjort fotoalbum och en liten Spockdocka som pratar om man rör på den..haha.. den var dock lite känslig så i natt har man ett antal gånger hört "Live long and prosper" borta från Hampus sängbord :) Vi åt också en god middag på kvällen.
Dagen spenderades med att städa det som gick när jag inte behövde underhålla lillen. Hampus bytte däck på bilen och lagade en av strålkastarna, och fixade och donade.

Får väl se vad man hinner med idag. Just nu skulle jag gärna sova ett par timmar till men Nico gråter ganska ofta så man måste gå in och plugga in nappen igen så blir nog inte mycket med det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela