Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Dagens boktips!

Publicerad 2016-02-27 10:45:36 i Allmänt,

Ibland händer det att man ser en bok i affären i evigheter, man lyfter den ibland och läser på baksidan men tänker att "äh det verkar inte så intressant" och lägger tillbaka den. Sedan en dag så köper man den trots allt, läser den och tänker "Varför har jag inte köpt denna tidigare!?". 
 
Just det hände mig igår då jag köpte och läste Stefan Ahnhems Offer utan ansikte.
 
Om du tycker om deckare så LÄS DEN! 
 
På vissa sätt är den dock inte så speciell. Huvudkaraktären är en medelålders vit man med familjeproblem. Sedan finns det en del birollskaraktärer som är blandat män och kvinnor, som presenteras men inte pånågot djupare plan (vilket jag inte heller känns behövs). Dock är det ingen mångfald gällande etnicitet, sexualitet eller något annat utan alla är i prinicp heterosexuella vita människor genomgående i boken. 
 
Dock anser jag att själva intrigen är fenomenalt uppbyggd. Kan inte avslöja nästan någonting utan att förstöra spänningsmomentet i boken, men författaren bygger sakta upp en spänning steg för steg där ledtrådar avslöjas efter hand och drar in en i handlingen och gör att man inte kan lägga ifrån sig boken utan bara måste veta vad som kommer hända sedan. 
Kanske kan man inte kalla handlingen helt nytänkande men den är ändå ganska originell och man kan absolut inte lätt lista ut saker och ting.
 
Om jag skulle kritisera så är det egentligen två saker som jag kunde haka upp mig på och det är att jag utan att förklara varför eller peka på vad det är som stör mig så får man en klar känsla av att sexscenerna och våldtäktsscenerna är skrivna av just en man. Även när det skall vara meningen att ses ur kvinnans perspektiv så är det på något sätt skrivet ur en mans synvinkel, med mer fokus på våld och penetrering än på det känslomässiga i händelsen. Fast det är kanske bara jag som känner så när jag läser det?
 
Den andra saken är att jag tycker att epilogen känns lite hastigt ihopskriven och avslutad, men det är egentligen inget som stör boken i sig så sett.
 
Överlag är boken välskriven och enligt mig behöver man inte gå djupare i karaktärerna utan jag kan uppskatta att boken fokuserar mer på den handling som driver intrigen framåt hela tiden. Man får precis den mängd beskrivningar och bakgrundsinformation som man behöver och den spretar inte utan håller samma spår. 
Jag kommer absolut genast vilja läsa fler böcker av författaren och rekommenderar deckarälskare att gotta ner sig i denna boken. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela