Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Måste folk vara så dumma i huvudet

Publicerad 2014-09-29 21:17:54 i Allmänt,

Ok, jag skriver igen direkt efter att jag skrev att jag inte kommer skriva så mycket... men sån är jag. Måste bara få ur mig min frustration när jag ser kommentarerna som skrivits om att det där att Pippi skall klippas om så att man tar bort lite av det rasistiska i dem.
Skitbra! tänker jag som tycker om Pippi och har en son som älskar Pippi men får lite ont i magen varje gång det kommer scener när man använder n-ordet eller "härmar kineser", och inte vet hur jag på ett bra sätt skall förklara för en fyraåring att även om Pippi gör så, så är det fel.
 
Men nej, idioterna tycker till som alltid och den ena kommentaren är sjukare än den andra. Mycket som vanligt om att det snart kommer förbjudas att man säger ord som innehåller "mörk" eller "svart", och andra typer av absurda och helt orelevanta jämförelser.... och man undrar lite om dessa människor på allvar är så dumma...? Andra pustar ut av lättnad att tack och lov att de köpt originalet innan det ändrades... och man funderar vad exakt de känner är så viktigt med att en till generation får ta del av att man hånar andra kulturer och etniciteter.... Visst är Pippi underbar men var det just den där "tjing tjong kines"-scenen som gjorde dem nostalgivarma i magen? Känns det viktigt för dem att Pippis pappa inte bara är sjörövare, och inte bara kung, utan måste vara kung över människor med mörk hy som han kallar för n-ordet i värsta kolonialstil?
 
Till alla er som vrålar Hujedamig och att det är så himla hemskt och att det på något sätt befläckar Astrid Lindgrens arv så skulle jag bara vilja säga (förutom att jag anser er vara dumma i huvudet rent ut sagt) att visst, när Astrid skrev detta så användes sådana ord och man tänkte inte ens på att det var kränkande, och man kan inte ändra historien, men man kan lära av sina misstag och om det var någon som tog till sig saker, värnade om de utsatta och verkligen inte skulle haft något emot att hennes verk ändrades (utan antagligen hade uppmuntrat det) så är det Astrid Lindgren. Inte skulle kära Astrid velat att barn av andra etniciteter läste hennes böcker och kände utanförskap.
 
Som sagt var.. jag tycker det är toppen att de klipper om dem så att fler generationer kan ta del av dessa underbara historier utan att man fortsätter sprida gamla stereotyper och kulturförakt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela