Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Feministisk scifi-litteratur

Publicerad 2014-02-26 12:20:00 i Allmänt, Feminism och genus, Litteratur, Tipshörnan,

Eftersom jag köpte en del på bokrean så fanns det inte så mycket kvar i min bokbudget. Dock hade jag bett en vän om tips på feministisk sci fi och på den lista jag fick fanns två böcker som jag fastnade för och bestämde att de två får bli de första att köpa.
 
Så nu ligger i kundkorgen dess två böcker:
 
Ursula K LeGuins Left hand of Darkness
 
 
Text från Bokus: .'The Left Hand of Darkness' is a groundbreaking work of feminist science fiction, an imaginative masterpiece which poses challenging questions about sexuality, sexism and the organisation of society.
 
Joanna Russ The Female Man
 
 
Text från Bokus: Four women living in parallel worlds, each with a different gender landscape. When they begin to travel to each other's worlds each woman's preconceptions on gender and what it means to be a woman are challenged. Acclaimed as one of the essential works of science fiction and an influence on William Gibson, THE FEMALE MAN takes a look at gender roles in society and remains a work of great power.

Båda böckerna har översatts till svenska (Mörkrets vänstra hand och Honmänniskan) men kan vara svåra att få tag på numer då de har en hel del år på nacken.
 
Tack för tipsen Skyman! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela