Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Onanera mera - bloggutmaning

Publicerad 2013-09-10 10:42:58 i Allmänt,

Nej, utmaningen var alltså inte att onanera mera (även om det är fritt fram för den som så önskar) utan att skriva om onani. Bakom bloggutmaningen står Schmenus och Fanny.
Finns ju huuur mycket som helst att skriva om ämnet egentligen, eftersom det är en av de saker som de flesta har underligt svårt att tala om. Min erfarenhet är att även de tjejgäng som fritt och öppet talar om sex i alla andra former sällan eller aldrig tar upp ämnet onani mer än möjligtvis i generella ordalag.
 
Vissa tycker ju att killar dock kan tala om sin onani fritt fram, men det håller jag väl inte helt med om. Visst skämtas det en hel del om det och det får större plats på film samt är inte alls lika skamligt som kvinnlig onani, men känner få killar som känner sig bekväma med att verkligen gå in på "så här gör jag" eller "så här ofta". Och det är ju inte konstigt egentligen med tanke på att det inte var såå länge som det faktiskt var förbjudet och ansågs orsaka mentala störningar och jag vet inte vad.
Jag minns att när jag gick i nian ville min klass ha på sin "klasströja" texten "Masturbera mera" men blev då förbjudna att skaffa en klasströja av skolan. En tydlig signal att onani pratar vi minsann icke om.
 
Men om vi skall övergå till kvinnlig onani, som ändå är den onani som vi försöker smussla med mest av allt, så tycker jag det är ett svårt ämne att skriva om. Precis som jag inte vill hänga ut mitt sexliv i form av sex med annan part så vill jag inte heller hänga ut mitt sexliv i form av egensex. Finns nog många läsare som klarar sig bättre utan den bilden i sitt huvud. Dock är det ju svårt att tala generellt om det eftersom onani är en sådan individuell handling som tar sig många olika uttryck. Jag vet att många av de kvinnliga onanibeskrivningar som återfinns i litteratur involverar duschar - och personligen har jag alltid tyckt att det låter jävligt besvärligt. Så omständigt att ränna in i badrummet varje gång man känner sig lite pilsk. Är ju dock bra för de som hittat sin grej, så inget fel på det om man tycker just det är toppen.
Killar tycks också ha uppfattningen, med tanke på penetrationsnormen, att kvinnlig onani bara måste innehålla någon form av just penetrering. Det fantiseras om tillbehör och fingrar och gud vet vad. Låter ju också jävligt omständigt och gymnastiskt besvärligt enligt mig. Är tydligen en lat onanist eller nåt.
 
Så det finns alltså många olika sätt att onanera, och många missuppfattningar kring det där med att onanera, men det är nog något som de flesta ( i alla fall många) gör. Och enligt mig något man borde göra. Det är trevligt, avslappnande, motverkar stress och man lär sig om sin egen kropp och vad man tycker om - som man sedan kan lära någon annan om man vill. Det är bra att inte vara beroende av någon annan för sexuell tillfredställelse också. Även om man har en partner så kanske man inte är på humör samtidigt alla gånger.
 
Vad gäller den där tabugrejen så har jag nog aldrig varit en av dem som skäms över just det där med onani. Men å andra sidan så talar jag sällan om det öppet heller. Men det är mer för att jag personligen inte vill ha detaljer om andras sexliv, oavsett om det inkluderar andra eller den egna personen, och därför besparar andra detaljer om mitt eget. Men visst hade det varit trevligt egentligen om man var lite mer öppen om det hela. Om man kunde utbyta tips och erfarenheter. Inspirera varandra lite.

Kommentarer

Postat av: Is

Publicerad 2013-09-16 09:28:01

Bra innlägg! Och sista paragrafen, precis så känner jag också!

Svar: Tack :) och kul när man upptäcker att man är fler som tänker samma sak :)
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela