Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Nu har jag gråtit hysteriskt över Ove

Publicerad 2013-06-12 16:13:00 i Allmänt,

Alla som har läst den har sagt: - Du måste bara läsa den. Den är såå rolig.
På omslaget står det "Årets roligaste bok".
Så jag köpte en man som heter Ove och förberedde mig på årets skrattfest.
 
Ok, jag kan hålla med om att Fredrik Backmans sätt att beskriva Ove och hans tankar är humoristiska och att jag vid enstaka tillfälle skrockade till (ja, i min ålder har man börjat skrocka istället för att fnittra) men i det stora hela så är ju boken extremt tragisk! Jag började läsa den i gårkväll och avslutade den precis och vad jag har lipat. Jag har snyftat, hulkat och tillslut helt brutit ihop. Nico stirrade förskrämd på mig när jag kippade efter luft medan tårarna sprutade.
 
 
Men detta är alltså inget negativt omdöme jag nu ger. Jag älskar boken. Jag älskar Ove. Jag vill bara göra klart för alla att man kan bli lite förvånad om man förväntar sig en himla rolig bok. Så istället säger jag:
- Du måste bara läsa den. Den är såå tragisk.
 
EDIT: Kan dock lägga till att även om jag grät mycket för att jag tyckte att saker var sorgliga så grät jag ännu mer över saker jag tyckte var fina. Det är ju främst sådan jag är. En sådan som bryter ihop över fiiina saker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela