Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Nördfilmrappport 2013

Publicerad 2013-12-16 19:14:22 i Allmänt,

Jag tycker det varit ett ganska bra filmår för en nörd som mig som tycker om sådant inom scifi och fantasy. Tänkte ge en liten tillbakablick på de nördiga filmer som kom och gick under 2013 och vad jag tyckte om dem.
Ordningen speglar inte hur bra jag tyckte om dem eller i vilken ordning de släpptes, utan är helt enkelt bara den ordning som jag kommer ihåg dem i just i denna stund.
 
Cloud Atlas
Sjukt snyggt gjord och välspelad. Kändes inte att den var så lång som den var. Efterlämnade en sådan där konstig känsla av att man lärt sig något utan att veta vad. Jag vet att jag tyckte den var riktigt bra då jag såg den, men har ingen brinnande längtan att se den igen.
 
 
Oblivion
Jag hatar Tom Cruise, och jag hatar att han hela tiden får roller i scifi för då måste jag se filmer med honom ändå. Så hade inga höga förväntningar på denna film men tyckte att den var riktigt bra. Oväntad vändning och bra story. Another perfect day.
 
Iron Man 3
Det kan vara så att jag lider av en mindre Marvel-fixering och Iron Man är utan tvekan den coolaste av dem. Älskar denna film. Det händer saker, den har genomtänkt story och en humor som tilltalar mig. Såg den två gånger på bio. Och jag går sällan på bio, så det säger en del.
 
Star Trek 2 - Into Darkness
Förutom att vi pratar om StarTrek här, vilket säger en hel del, så har de här ett bra manus med lagom och smarta referenser till originalet. Och dessutom Benedict Cumberbatch i en väldigt bra tolkning av Kahn. Den har setts en del redan och den kommer ses igen.
 
After Earth
Ja vad skall man säga. Jag tyckte inte att manuset i sig var speciellt bra och skådespelarprestationerna var inte direkt något att hurra för. Att jag somnade mitt under den "spännande finalen" talar lite för sig självt. Ingen tummen upp alls.
 
Man of Steele
Jag är inget stort fan av stålmannen, men detta var ändå en väldigt bra och nytänkande tolkning av en redan sönderberättad historia.
 
World War Z
Jag älskar zombies and I cannot lie. Och boken som filmen baseras på var suverän, men en svår bok att göra film på. Tycker ändå att de lyckas bra, trots att jag gärna hade sett att filmen var längre eller uppdelad i flera filmer då det fanns så mycket mer stoff att använda. Kommer säkerligen se den fler än de två gånger jag sett den hittills.
 
Pacific Rim
Man får inga tummar upp om jag finner ointresset infinna sig fem minuter in i filmen och somnar innan halva filmen passerat. Kändes som den gjorts av hormonstinna tonårspojkar som tyckte att allt var häftigt.
 
Wolverine
Den var bättre än jag trodde den skulle vara när jag såg trailern, men var ändå inte en av de bästa filmerna som jag sett. Man kan se den men man lägger den ej på minnet.
 
Elysium
Jag tycker om filmer med lite inbakad samhällskritik och denna är snyggt gjord. Även om jag tyckte mycket om den så var det något jag inte kan sätta fingret på som kändes lite ihopstressat i slutet. Men ändå bra.
 
Gravity
Denna avhandlade jag ju i ett inlägg alldeles nyss så behöver inte skriva så mycket mer än att den är väldigt, väldigt bra och snyggt gjord.
 
Europa Report
Även om den inte har samma realistiska avsikt som Gravity så påminner den lite om den stilistiskt och i all sin enkelhet så är den en suverän film.
 
Riddick
Riddick är cool och kan döda vem som helst och hur många som helst - det är filmens tema. Trots detta så är filmen underhållande och sevärd... för Riddick är cool och kan döda vem som helst och hur många som helst.
 
 
Filmen jag fortfarande väntar på att få se:
 
Thor 2
The Hobbit 2
Catching fire
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela