Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Problemet med att avsluta ett samtal

Publicerad 2012-12-17 12:16:22 i Allmänt,

Är det bara jag som har stora problem med att avsluta ett samtal på ett normalt sätt. Det där med avslutandet innebär så många olika problem.
 
Först har man den stora frågan om när samtalet är slut och vem som skall ta steget att verkligen meddela detta. Jag har en tendens att börja säga småord och hmm:a i slutet tills den andre slutligen börjar avsluta. Om jag någon gång fattar mod till mig så blir jag överdriver abrupt och det känns bara helt fel.
 
Sedan kommer man till vad man säger. Jag blir helt stressad och får i det närmaste en mindre blackout i slutet vilket innebär att jag i min nervositet har en tendens att säga "tack desamma" oavsett vad den andre säger innan. Ibland blir det ju rätt, om den andre typ säger "ha en bra dag" men ibland blir det bara helt konstigt... som om den andre säger "ja ok, men då ringer jag den eleven sedan". Då uppstår den pinsamma tystnaden innan vi båda låtsas som ingenting och lägger på.
 
Slutligen har man tonen. Ibland kan jag i ett formellt samtal bli så nervös att jag tar till en överdrivet vardaglig och avslappnad ton och kläcker ur mig ett glatt och käckt "ha en bra dag", och ibland blir jag så stel och kort att jag låter som en robot: "Tack och hej då!".
 
Jag tycker inte riktigt om telefoner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela