Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

The issue

Publicerad 2010-10-30 00:42:47 i Nojjor och galenskap,

Som ni förstod av föregående inlägg har jag ett problem. Man kan kalla det katastroftänkande och beskrivas närmare som att jag i många situationer förväntar mig det värsta. Ibland tar det sig uttryck i en slags hypokondri (en huvudvärk blir en hjärntumör, magvärken förvandlas till cancer... och gissa hur många gånger jag "troligtvis hade havandeskapsförgiftning" under graviditeten) som inte bara omfattar mig utan även mina närstående. Ibland manifesteras det genom olika små hysteriska inbillningar (bilen guppar till när jag kör och genast är det nog så att ett däck är på väg att lossna). Varje en-på-miljonen hemsk sak jag läser om kan hända MIG.

Men framför allt brukade detta visa sig genom att jag fick enorm ångest om någon inte svarade i telefonen. Uteblivit svar = garanterad hemsk olycka hade inträffat. Detta innebar att vänner kunde ha 30 missade samtal från mig om de lämnade mobilen hemma när de gick ett ärende eftersom jag drabbats av panik när de inte svarade första gången. Jag brukade även ringa och kontrollera att nära och kära levde flera gånger per dag (var tvungen att veta vad alla gjorde hela tiden för att ha koll på HUR orolig jag behövde vara).

Det har dock blivit mycket bättre de senaste åren. Nu behöver inte alla leverera statusuppdateringar hela tiden. Jag kan hantera om någon inte svarar mycket bättre. Till stor del slutae jag också ringa upp människor för att bespara mig oron om de inte skulle svara. Ibland blossar det dock upp igen, men jag känner att de närmaste har en bra förståelse, och att min oro ibland är berättigad.
Som när Hampus var ute med sitt jobb i mitten av min graviditet och inte hade kommit hem på morgonen när jag skulle till jobbet. Ringde hysteriskt hans mobil utan att få svar när han plötsligt ringde upp och inledde med att säga att jag inte skulle få ett psykbryt (nej så sa han inte, han sa att jag inte skulle oroa mig) men att han befann sig på sjukhus efter en misshandel men var ok. Visst var han relativt oskadd (fick sy ögonbrynet) men det bevisade ju att SAKER KAN HÄNDA. Efter sådana incidenter får jag ofta återfall och han måste ringa mig oftare under en period.

En psykolog sa en gång (ja, jag har gått i samtal på grund av detta) att jag lider av en enorm rädsla för att bli ensam. Jag tror dock att det inte är helt korrekt. Jag tror att det bottnar mer in ett enormt kontrollbehov, eller nej, en enorm känsla av kontrollförlust. Som om jag inte kunde hantera den där förlorade känslan av omnipotens som barn. Insikten att jag inte kan kontrollera mitt universum var lite för mycket för mig. För är det inte hemskt egentligen - vetskapen att vi inte kan skydda de vi älskar från olycka?

Tänk att jag skulle "hitta" någon på nätet som är som jag. Känns lite bra, fast det såklart inte är kul att någon annan skall ha samma ångest. Men nu om någon säger att jag är knäpp kan jag säga "Men det är inte bara jag - haha!".

Jag skall bli bättre dock. Inte telefonterrorisera min framtida tonårsson. Inte överföra min rädsla på honom. Om man inte svarar i sin telefon skall jag inte tänka att hans mobil ligger övergivet ringande i en vägren efter en... nej, tanken skall inte ens tänkas.... utan jag skall tänka "åh nu har han vunnit på triss och är och firar i en stojig lokal"... Ja så skall jag tänka.

Kommentarer

Postat av: sofia

Publicerad 2010-10-30 06:07:35

"(var tvungen att veta vad alla gjorde hela tiden för att ha koll på HUR orolig jag behövde vara). " ja precis! och känslan av att det är inte OM något hemskt ska hända utan NÄR?. och att undvika att ringa för att slippa oron ja, precis så! så jäkla jobbigt är det iallafall. just att man målar upp det mest bisarra scenario och fram tills motsattsen är bevisad så är det ens sanning. som om varken mamma svarar hemma eller pappa på mobilen... då är jag säker på att han har dött i en olycka och anledningen till att jag inte fått informationen är att sjukhuset ringt hem men mamma svarar inte för hon har åxå dött där hemma. och så kommer ju en panik utan dess like. såklart man ser och förstår, speciellt när man skriver ner såhär att det är helt sjukt att tänka så! som när min sambo inte fått tag på typ sin mamma på en vecka så slår det inte ens honom att nått kan ha hänt, nej han ser det mer logiskt, hon har väl vart upptagen eller nått. gud vad jag önskar att jag åxå kände så. psykologen ska i första hand ta i tu med min oro över kerstin, att jag knappt vågar sova eftersom jag tror att hon ska dö åså. men allt detta hänger ju ihop. precis som du har jag åxå problem med hjärntumörer osv hehe, har sökt för det ett par ggr på vårdcentralen. första läkaren tog blodprov för att se så jag inte hade vitanminbrist... jag vart i det närmsta förnärmad! den andra gav mej nummret till en psykolog... och precis som du säger om det så mycket som knäpper till i bilen, ja då kommer direkt tanken att nu ska ett hjul flyga av ! haha... ja härregud...

Postat av: sofia

Publicerad 2010-10-30 06:28:19

men? vart är min kommentar jag skrev? är det bara på min dator den försvunnit? bajs åxå:( och nu hinner jag inte skriva om den heller...

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-10-30 06:29:04

haha nej nu kom det tillbaka ju :P

ursäkta att jag spammar hehe

Postat av: Mamma!

Publicerad 2010-10-30 07:36:07

Haha, ja det känns ju onekligen skönt (eller är det tragiskt) att det finns fler som är som du min älskling:)) Jag hoppas verkligen att du/ni inte ska behöva ha sådan ångest resten av ert liv! Fast vem vet du Emma har det säkert efter mig och jag är ju likadan emellanåt (dock inte lika mycket) Ha det bra både du och din själsfrände)) Btw i dag ska jag på möte och stänger av mobilen:))

Postat av: sofia

Publicerad 2010-11-04 13:09:45

du,jag har en vidare fråga i detta ämne (läser ofta det här inlägget hehe) har/hade du åxå oro över när någon ringde DEJ? typ din mamma eller pappa? för när jag ser att det står pappa mobil, eller hem, på mobilen när det ringer är jag alltid säker på att dom ska berätta att något hemskt hänt! så jag lyssnar snabbt av tonfallet när dom säger "hej" lixåm, och är det minsta avvikande blir jag helt panikslagen. och ringer dom inte alls på några dagar har såklart något hemskt hänt åxå... härregud. igår hade jag ett missat samtal från mamma 21.10, fick ju fullständig panik, varför ringer hon mej så sent?? gaah, men ja hon skulle bara fråga vart jag lagt kläd-rollern där hemma... suck.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela