Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

50 saker

Publicerad 2010-10-22 09:08:35 i Självcentrerat,

ViFöräldrar skickade ut ett specialnummer som reklam, och i denna tidning fanns det en lista som hette 50 saker du (inte trodde att du) kommer att vara med om som förälder.

Tänkte för skoj skull gå igenom den och se om jag tycker att den stämmer.

1. Höra dig själv använda formuleringar som "Nähä du, vaaad har vi sagt om det där?"
Nu är ju Nico lite liten för att jag skall förmana honom, men säger en hel del saker jag inte trodde jag skulle säga så kommer säkert att inträffa.

2. Medvetet köra på och försöka förstöra något med barnvagnen (som en dåligt placerad hylla i affären)
Har jag väldigt svårt att tro att jag skulle göra. Däremot är jag en klant och kör på saker av misstag.

3. Hålla i en liten kropp som kaskadkräks och känna hur lukten sprider sig i hela tågvagnen/flygkabinen
Flyger ytterst sällan, men på tåget kanske det kommer inträffa någon gång.

4. Vilja försvara ditt val av barnkläder
Why? Andra skall väl skita i vad mitt barn har på sig?

5. Fiska efter en komplimang för ditt barn och bli lite sur om den uteblir
Nje... jag är inte så subtil.. Jag är mer: "Erkänn han är söt/smart!!?"..haha

6. Tänka onda tankar om n barnlös person som är trött för den "sov lite dåligt inatt"
Hoppas jag verkligen inte... om man inte fått sova är det väl jobbigt oavsett skäl.

7. Äta tacomiddag och bli full med en familj du nyss lärt känna (via tex mvc)
Tveksamt... jag blir sällan full och är rätt osocial

8. Behöva försvara ditt val av blöjor
Nej, visste inte att andra brydde sig om mitt val

9. Få ilskna blickar när du kommer in på ett café med barnvagnen och tre kassar
Inte hänt, men här på landet finns få små trånga cafén

10. Få kommentarer om dina bröst om du är mamma
What? Vem skulle kommentera dem? Så gör man väl inte? Eller ja, Hampus kan ju skämta men det är ju för att jag själv alltid gör det... Jag menar, det är ju ganska kul att de havererat totalt..haha

11. Få kommentarer på ditt val av barnstol om du är pappa
Känns som om denna lista ha en skum uppfattning av män och kvinnor. Jag valde förresten barnstolen.

12. Fantisera om att vara fri och singel igen
Aldrig! Kanske en och annan tanke på saker man önskar man gjort tillsammans innan bebisen kom, men aldrig att jag skulle vilja vara singel igen.

13. Fantisera om var du skulle bo och vem du skulle dejta om du var singel igen
Never, never, never... fantiserar om att bygga hus med min älskling

14. Komma på att du inte duschat på tre dagar och tycka att det kan vänta en dag till
Haha... oh ja, det har jag upplevt

15. Inse att du inte är odödlig
Har jag aldrig trott.... är ju en människa fylld med ångest över allt

16. Bli genuint glad och tacksam över den svenska välfärden
Jo det är man väl... hade varit kul om den inte var på väg att kollapsa dock

17. Ångra att du drack vin och slösade bort veckans enda sovmorgon
Dricker sällan som sagt var så inte så troligt

18. Hålla i en liten febrig kropp och tänka att "bara det här snart går över lovar jag att aldrig mer..."
Kommer säkert få panik och kunna göra vad som helst, men sysslar inte så mycket med den sortens magiskt tänkande

19. Bråka med din partner om vad som egentligen menas med "egentid"
Kanske en diskussion men vi skulle inte bråka över en sådan sak. Vi har faktiskt aldrig riktigt bråkat med varandra.

20. Bli ifrågasatt för att du ammar för lite/för mycket
Jodå, det blir man... mest av sjukvårdspersonal och främlingar

21. Bli ifrågasatt för att du engagerar dig för lite/för mycket i amningen (om du är pappa)
Nej det tror jag inte han blir

22. Vägras tillträde till en restaurang
Inte hänt än i alla fall

23. Svälla av stolthet när ditt barn får komplimanger av en främling
Hehe.. jo det gör man allt

24. Bli avbruten när du har sex
Lär hända

25. Upptäcka helt nya kvaliteter hos dina egna föräldrar
Ja det gör man faktiskt

26. Höra dig själv säga "Här luktar det bajs minsann!" med sinnessjukt hurtig röst
Hahahaha... japp

27. Känna förlamande skräck när ditt barn sätter i halsen
Inte än, men kommer säkert om det sker rejält

28. Börja lyssna på nyheter som handlar om föräldraförsäkringar och förskoleköer
Lyssnade jag väl på innan med så ingen skillnad

29. Få en varm kisstråle i ansiktet
Jo tack, been there

30. Skryta för mycket om ditt barn och komma på dig själv försent
Äh jag skäms inte över att jag skryter

31. Bli brutalt väckt klockan fem av att en liten människa hoppar på ditt huvud - och känna intensiv lycka över det
Finns lycka kl fem på morgonen?

32. Inse att en ficklampa är världens bästa present
Jaså?

33. Fantisera om att söka upp ett gammalt ex och visa upp ditt praktbarn
Hmm..njo...kanske

34. Bråka med din partner om vad som egentligen menas med "egna pengar"
Nje det tror jag inte... vi bråkar som sagt var inte direkt... kanske kunde pratat om det

35. Skada foten när du trampar på en vass leksak
Kommer garanterat hända

36. Diskutera konsistensen på familjens senaste diarré med en annan familj
Barnets diarré i så fall, inte "familjens"... håller gärna mitt bajs för mig själv

37. Överväga att ha samlag men välja att bli klar med tvätten för en gångs skull
Känns inte så troligt

38. Uppleva det magiska i att titta på ditt sovande barn - hur länge som helst
Oh ja :)

39. Inse att du kan namnen på alla Bolibompa-programledare
Nje... vi har ju ingen TV

40. Muta dig ur ett dödläge
Säkert nån gång

41. "Råka" dammsuga upp en leksak
Skulle säkert vilja, men är ju taskigt så jag hoppas nej

42. Drömma om att saker skall bli större (badrummet, hallen, bilen)
Säkert

43. Bli ifrågasatt för att du vill/inte vill ha fler barn
Jo det käner jag lite redan

44. Bryta mot en bergfast princip
Svårt att säga, men antagligen nån gång i framtiden

45. Koka saker av plast
Ja det gör man ju en del

46. Lära dig njuta av verklig tystnad
Åh jaa, det är såå skönt

47. Lära dig märkliga ord (som mekonium)
Vet inte om jag lärt mig så många andra märkliga ord än just det

48. Önska att du verkligen kunde lova att leva lika länge som ditt barn
Klart man önskar det

49. Googla "krupp" klockan tre på natten
Jupp... här googlas allt hela tiden

50. Överväga att bli klar med tvätten men välja att ha samlag för en gångs skull
Känns mer troligt än tvärtom

Äntligen klar! :)

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2010-10-22 21:36:12

Hahaha...rolig lista :-D Kände igen mig själv på flera punkter.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela