Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

En "perfekt" sommardag

Publicerad 2013-07-06 11:48:55 i Allmänt,

Som förälder har man vissa känslor av press, ångest och krav på sommaren. Känslan av att man måste ordna världens bästa sommar åt sitt barn. Själv minns jag ju underbara sommardagar med strand, bad, picknickar, påhitt och ren idyll när man blickar tillbaka till sin barndom och vill ge sådana vackra minnen åt sitt eget barn. Men inte fan blir det som man tänkt sig - någonsin.
 
Idag skiner solen och så kände jag att ungen måste ju få bada. Så packade ihop allt pick och pack och for till stranden. Åkte inte till den strand jag brukade utan en som är mer barnanpassad.
Började fint med att Nico vägrade ta på sig badkläder utan skulle ha sina vanliga kläder på sig och inte ville ta av sig skorna. Han bara gnällde och tjöt.
Sedan ville han absolut inte bada. Inte ens en tå. Helst inte ens vara i närheten av vattnet. Istället ville han springa som en dåre fram och tillbaka på bryggan vid det djupa vattnet, vilket såklart ledde till en hel del strider och tårar. Efter ett tag snodde han mina strumpor, satte de på händerna och vägrade ge tillbaka dem. Sedan satte han sig i vagnen och sa att han ville sova eller åka till mormor och vägrade röra sig.
Så var bara att gå tillbaka till bilen. Väl där vägrade han hoppa in utan rusade rasande runt på parkeringen ett bra tag.
 
Eftersom jag behövde handla så åkte vi till affären. Han brukar älska att åka och handla men just idag vägrade han gå ur bilen. Tog fem minuter att få honom ur bilen, vilket fick ske genom att jag bände ut honom, och tio till att få honom att gå med in istället för att stå och sura vid bilen.
Inne i affären klättrade han runt och velade och sedan blev det gap och gråt för att han inte fick både geléhallon, kexchoklad och Kinderägg.
 
Sedan hade jag lovat honom McDonalds idag så åkte till Drive In:en och just då var han nöjd även om han såklart pekade på allt vatten han såg på vägen och sa att han ville bada (!?). Han var skitglad och applåderade när han fick sin mat men på vägen hem började han gråta för att han ville ha Kinderägg också.
 
När vi kom hem åt han två tuggor på sin mat och gick sedan in och ville vara ifred på sitt rum.
 
Jo men visst - det blev ju en skitidyllisk dag. Verkligen en dag att minnas med värme senare i livet.
 
Nico sitter och surar i vagnen med mina strumpor på händerna. - Nej bada. Schoova mommo.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela