Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Landet där man bara får vara sjuk en stund

Publicerad 2013-08-13 18:46:00 i Allmänt,

Jag tror inte att man inser precis hur sjuk Sveriges sjukförsäkring är nu för tiden om man inte själv blir drabbad. Jag har ju läst innan om det och tänkt att "fan vad sjukt" eller "det låter ju helt hemskt", men jag hade ändå inte fattat. Jag trodde nog innerst inne naivt nog att det nog bara händer ibland, det där med utförsäkring, att det måste röra sig om vissa misstag eller så.
 
Men så blev ju min man sjukskriven. Man vet ännu inte vad det är, men har är väldigt väldigt trött. Om han inte sover nästan fram till lunch på dagarna så fungerar han inte på dagen. Om han försöker gå upp vid den tiden som alla andra gör så är han liksom väck i skallen sedan. Blir lite som en dement människa beträffande minne och koncentration och man kan knappt föra samtal med honom.
Så nu har han arbetat halvtid en ganska lång period. Snart ett år. Han utreds fortfarande och varken psykologutredning eller medicins utredning är klar (då man får vänta länge på tider)... vissa delar av den medicinska utredningen skall ske på kliniker med så lång väntetid att de inte ens påbörjats.
 
Men nu fick han ett brev från försäkringskassan. I mitten av september är dagarna slut. Då får han inte vara sjukskriven mer (möjligtvis en kort period till med läkarintyg men då med lägre ersättning) trots att inget förändrats, trots att han fortfarande mår dåligt, trots att läkaren anser att han skall vara hemma... Då får han inte vara sjuk mer.
Jag skulle vilja träffa de politiker som kommit på denna ide och fråga dem hur de tycker att vi skall göra nu... Om de har en bra lösning på problemet. Skulle hemskt gärna veta hur de tänkte när de kom fram till att detta var ett bra system.
 
Så det är så vi skall ha det i detta landet nu. Vi skall behandla sjuka som skit, äldre som avfall och unga som luft.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela