Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Några minus och ett stort plus

Publicerad 2015-10-14 16:58:33 i Allmänt,

Nu när jag mestadels ligger i sängen och mår illa så har jag egentligen bara två saker att sysselsätta mig med. Det ena är att irritera mig över allt idiotiskt som delas på Facebook och andra sociala medier. Det andra är att titta på film/tv-serier.
 
Ett liten topplista (bottenlista kanske man skall kalla den) över saker jag irriterar mig över på nätet just nu är:
 
- Människor som delar saker med inställningen att man borde hjälpa svenska hemlösa istället för invandrare (i princip ALDRIG delat eller skrivit av personer som hjälper någon över huvudtaget utan deras syfte är att svärta ner invandrare - och de har inte heller någon insikt i att man kan hjälpa både och)
 
- Människor som delar saker i stil med "rädda luciatågen" eller "rör inte min pepparkaksgubbe". Också alltid i syfte att få det att framstå som att något yttre hot (en annan kultur) är ute efter att förstöra våra "svenska traditioner". Sällan någon källkritik och nästan alltid baserat på något missförstånd som de inte alls vill lyssna på, de vill bara få hata ifred.
 
- Människor som delar saker som har att göra med att "ensamkommande barn och unga egentligen är gamla gubbar"... Om man helt bortser ifrån att de inte alls verkar fundera över vad det kan vara för (hemska) skäl bakom att en vuxen man i så fall hellre låter sig bestämmas över som om denne vore ett barn för att slippa återvända därifrån denne kom, så undrar jag om någon av dessa människor besökt ett vanligt svenskt gymnasium och sedan försökt bedömma vilka som är elever och vilka som är unga lärare.... Då hade de insett att en 16-17åring kan se både väldigt ung men också väldigt gammal ut. Lägg då till att denna 16-17åring varit tvungen att fly, ta hand om sig själv från tidig ålder, har behövt jobba och slita och dessutom kanske kommer från en kultur som får kroppsbehåring tidigare än nordbor.... Ja ni fattar själva... Ålder är jävligt svårt att bedöma på en tonåring.
 
- Människor som överlag delar saker helt utan källkritik från jävligt suspekta sidor utan att ifrågasätta syftet skribenten kan ha haft (ofta att skapa hat, hetsa)
 
- Människor som sprider anti-vaccin-dynga....
 
För att nämna några saker...
 
Då går vi över till dagens plus.. som är Netflix-serien Scream (baserad på den gamla skräckfilmen). Då jag aldrig var en del av hypen kring den första filmen så har jag inte känt något behov av att se serien. Men så hade jag inget att roa mig med och gav den ett försök... och bara plöjde igenom alla avsnitten.
SÅ positivt överaskad. Trots att den baseras på en gammal film kändes den modern och fräsch. Precis som filmen driver den med den egna genren på ett smart sätt och serien gav också gamla stereotypa rollfigurer ett nytt djup som gjorde det hela intressant.
 
En smart, välgjord serie med en lagom dos av allt. Humor, drama, skräck, spänning, populärkulturreferenser osv. Ett extra plus för att Bex Taylor-Klaus hade en av huvudrollerna. Har tyckt att hon är grym sedan jag såg henne i The Killing, och hon har ofta intressanta roller som inte är könsstereotypa. Tycker också mycket om John Karna sedan jag såg honom i ett avsnitt av SVU.
 
Riktigt bra serie och ser fram emot en ny säsong även om jag undrar hur de skall gå vidare och om de kan få till et lika bra en gång till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela