Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

En bok och en serie

Publicerad 2015-11-01 18:16:35 i Allmänt,

Kommer i väntan på att maken skall göra pannkakor bara skriva några rader om dels Keplers nya bok och sedan också om nya säsongen av The Walking Dead (The Walking Dead-delen innehåller eventuellt spoilers om man inte sett avsnitt 1-3 denna säsong)
 
Men vi börjar med Keplers nya bok Playground.
Som tur var så var jag medveten innan jag läste den att den inte skulle handla om samma personer som vanligt utan är en fristående bok med övernaturliga inslag.
Boken var väl bra men jag önskar att de hade hållt sig till sin deckarserie som är den som man verkligen längtar efter. Istället för deckargenren så påminner denna bok i sin stil mer om Ajvides böcker (även om man valt att kalla den spänningsroman).
Den är absolut välskriven som alla deras böcker är, med bra genomtänkta karaktärer och en handling som man dras med i. Dock känns den mer som att sitta ner och lyssna på någon som med inlevelse berättar om en skum mardröm de haft. Det kan hända att jag haft en annan syn på boken om den inte varit skriven av just Kepler, men det är svårt att göra ett genrehopp utan att göra människor lite besvikna tror jag.
I alla fall är boken absolut läsvärd om man helt och hållet släpper tanken på att man skall få läsa en Kepler-deckare.
 
Och så The Walking Dead - SPOILERVARNING! - Läs ej om du inte sett avsnitt 1-3 i nya säsongen och har för avsikt att göra så.
 
Jag vet inte varför med TWD är nog den serie som engagerar mig mest. I vanliga fall bryr jag mig inte om vad andra anser om serier jag följer men när det kommer till TWD kan jag nästan bli sur om någon kritiserar den serien.
Trots detta så finns det ingen annan serie som ger mig så mycket ångest och skapar sådan irritation och frustration. Jag vet inte om jag älskar att hata den eller hatar att älska den.
Precis som Game of Thrones så kan de döda de karaktärer man älskar mest och verkligen chocka då man inte vet vad man har att vänta. Just nu är man i ett läge då de kan ha dödat min favoritkaraktär vilket gör mig galen.
 
I seriens första säsonger handlade serien mer om en grupp människor som försöker överleva och samtidigt behålla sin moral och mänsklighet medan det nu alltmer handlar enbart om överlevnad och det mesta av medmänsklighet tappats bort längs vägen. Att karaktärerna utvecklas åt olika håll gör också att en karaktär som man inte alls tyckte om från början förändras till att bli någon man verkligen gillar och tvärtom. Vissa man tyckte om i början är nu riktiga idioter.
 
Oavsett vad människor säger så kommer jag nog alltid att älska denna serien då den handlar om så mycket mer än bara zombies. Den handlar mycket om gruppdynamik, överlevnadspsykologi och vad som händer med människor under press.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela