Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Man får bara säga "alla män" om det gäller män från andra länder

Publicerad 2014-09-08 10:58:00 i Allmänt,

Jag deltar ibland i diskussioner på en ateistisk sida. Jag har nämnt detta innan, att jag tagit mer och mer avstånd då tyvärr en hel del av dessa människor sitter på åsikter som jag anser är sexistiska och ibland farligt nära rasism. I alla fall kunde jag inte låta bli nu i dagarna och i denna diskussion framträdde ett tydligt mönster.
 
- Svenska män blir galna av ilska om man ens närmar sig formuleringar som hävdar att alla män på ett eller annat sätt förtrycker kvinnor (det spelar ingen roll om man skriver "de flesta", "majoriteten av" eller ens "många" eller "en del").... Genast skall det hållas försvarstal om att alla män inte alls är så... Ett uppskattat försvar från deras sida är att hävda att det är värre i andra länder...
 
- När det kommer till andra länder så har samma svenska män inget emot att man klumpar ihop alla män. Då helt plötsligt så är alla muslimska män kvinnoförtryckare. Då krävs inga bevis i form av källor eller statistisk (som de så gärna vill ha vanligtvis för kvinnornas egna upplevelser är bannemig inget att hänga i julgranen).
 
Lustigt det där.. att man så gärna vill dela upp i vi och dom när det handlar om att själv framstå i bättre dager, men när det visar sig att det finns en hel del att klaga på inom det där "vi-et", då skall varje man plötsligt vara en egen jävla ö.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela