Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Kvinnor på tuben

Publicerad 2014-09-23 20:51:11 i Allmänt,

Ingen har väl missat att jag ser en hel del på YouTube... vilket till viss del kan förklaras med att vi inte har TV (eller ju vi har TV men liksom ingen digitalbox eller antenn eller så, utan man kan bara se DVD-filmer på den) och till viss del med att jag gillar det breda utbudet och att leta upp mina egna favoriter.
Eftersom kvinnor bör lyfta andra kvinnor och det behövs mer kvinnliga förebilder så tänkte jag lista mina favoriter (just nu) på YouTube, varav flera av dem är personer jag skrivit om, och tipsat om, tidigare.
 
Jag listar dem inte i någon speciell ordning...
 
Lindsay aka Nostalgia Chick (som numera finns på kanalen League of Super Critics). Hon talar om film på ett underhållande och analyserande sätt... ofta äldre film, därav namnet.
 
Min nya favvo Comicbookgirl19 pratar om film, comics och andra nördrelaterade ämnen. Älskar hennes filmanalyser som alltid är fulla av spännande bakgrundsinfo.
 
En gammal favorit är Cristina Rad aka ZOMGitsCriss, som tyvärr inte publicerar så mycket längre. När hon gör det så är det nu för tiden oftast på richarddawkins.net. Hon pratar ateism och antiteism och lite feminism bland annat.
 
Omskriven på grund av alla hot hon mottager är nästa favorit, Anita SarkeesianFeminstFrequency, som pratar sexism och hur kvinnor framställd inom tv- och datorspel.
 
En annan favorit är, såklart, Laci GreenSex+ som pratar om sex, sexualitet och feminism. Hennes inlägg är kloka och informativa och borde visas för elever i skolan enligt mig. Hon täcker hur mycket områden inom "sex" som helst inklusive lust, övergrepp, könsorgan, orgasm, onani, sex med handikapp, trans, homo och så vidare.
 
Sedan har vi Kim HorcherNerdAlert som pratar om alla tänkbara nördiga ämnen från film till vetenskap.
 
Och sist men inte minst, min älskling, Emily GraslieThebrainscoop. Hon arbetar på museum och förutom en extrem entusiasm för obduktioner av döda djur så försöker hon öka intresset för vetenskap bland unga tjejer och lyfta fram andra kvinnor som sysslar med naturvetenskapliga ämnen.
 
Vilka är era kvinnliga favoriter på tuben?
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Blixa - det blir jävligt tyst i skogen om bara de vackraste fåglarna sjunger!

Publicerad 2014-09-25 10:32:55

Hej, Sorry att jag försvann. Ligger på sjukhus, nyopererad men välmående och får snart Åka hem. Vet tyvärr varken monter eller pris 😖 blir det för bökigt eller kostar den skjortan Så du inte har råd att lägga ut så strunta i det bara. Har ingen aning om hur stor bokmässan är men gissar att den är större än jag tror och att chansen att du bara springer på affischen är rätt liten. Går det så går det, annars strunta bara i det ☺

Postat av: Blixa - det blir jävligt tyst i skogen om bara de vackraste fåglarna sjunger!

Publicerad 2014-09-25 10:32:57

Hej, Sorry att jag försvann. Ligger på sjukhus, nyopererad men välmående och får snart Åka hem. Vet tyvärr varken monter eller pris 😖 blir det för bökigt eller kostar den skjortan Så du inte har råd att lägga ut så strunta i det bara. Har ingen aning om hur stor bokmässan är men gissar att den är större än jag tror och att chansen att du bara springer på affischen är rätt liten. Går det så går det, annars strunta bara i det ☺

Svar: Nej men oj, din stackare, men skönt att höra att du är välmående och skall åka hem snart. Jag var på bokmässan idag men tyvärr hittade jag inte affischen. Jag tittade efter den men kunde inte hitta den (hittade för övrigt få av de saker jag skulle ha.. mässan är väldigt stort och det var knökat med folk och barnet rymde frekvent). Trist för hade vart kul att kunna fixa den åt dig.
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela