Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

VAB - inte så avkopplande som man kan tro

Publicerad 2014-10-10 18:58:40 i Allmänt,

Nico har varit trött och hostig i en vecka nu så beslutade mig för att ta en VAB-dag och ha lite mys så han kunde vila upp sig... Ok, det har varit stunder av mys... men mest kaos.
 
Jag hade hoppats på sovmorgon då han varit trött på morgonen alla andra dagar i veckan, men nej... han vaknade klockan sex och sedan var det oavbrutet tjat om att jag också borde vakna snart.
Lyckades dock övertala honom att "leka bio" i tre timmar (se på film i soffan med alla nallarna) så jag kunde starta dagen lugnt...
 
Sedan fick jag idén att han måste tvätta håret. Något han är livrädd för, så det görs inte så ofta. Han började hyperventilera och skrika hysteriskt bara vi närmade oss badkaret så föreslog att han skulle ligga på diskbänken så jag kunde tvätta hans hår i diskhon. Detta gick bra tills jag satte på vattnet. Då började han skrika hysteriskt, gråta floder och kasta sig av och an som en tokig. Lyckades i alla fall med en halvdan tvätt där han inte fick vatten i ögonen och som förhoppningsvis kan uppmuntra till fler hårtvättar som är mindre hysteriska.
Sammanlagt tog det väl dock en timme, mycket energi och nåt vansinnesvrål från mitt håll. Så fick avsluta med att sitta och mysa och kramas och säga förlåt för att jag blev arg (vilket skedde då han nästan kastade sig av diskbänken och jag fick panik), och han sa förlåt för att han "blir sån"... vilket gav mig ångest.
 
Efter det skulle vi ta "en snabbis" (blev lååångt tid) till torget för att inhandla en mössa till Nico och en liten present för att han tvättat håret. Mormor följde med till Nicos (och min såklart) stora glädje.
Först fastnade vi i evigheter i leksaksaffären där han ville ha allt från bebisleksaker till apdyra slott och legohus... blev slutligen en polisbil som jag ångrat sedan dess då den låter extremt mycket.
Sedan var det mössa som skulle inhandlas vilket inte gick så smidigt då han bestämt att han ville ha "en röd som Nils Karlsson Pyssling", och det inte var så lätt att finna. Fick kompromissa med en svart mössa och en polispyjamas.
 
Sedan skulle det åkas leksaksbil innan McDonalds, och efter det handla mat, innan vi åkte hem.
 
Väl hemma skulle jag städa och göra lite jobb, med vissa pauser för att leka bland annat troll under ett täcke. Lade också på mina nya vaxduk på köksbordet som jag ääälskar... och den hann vara på i tre timmar ungefär innan jag upptäckte att Nico klippt en stor bit ur den på ena kanten.
 
Nu skall han nattas och jag är helt utmattad. Fyraåringar är jättemysiga och roliga och jag avgudar den ungen, men herregud vad han kan göra mig trött. Och varför verkar han aldrig ett dugg sjuk när man väl är hemma med honom??
 
Duken då den nyss var pålagd... som tur är så är biten klippt på hördet av ena kortändan som vätter bort mot väggen så man ser det inte så mycket när man kommer in.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela