Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Jag har inte slutat tänka

Publicerad 2014-05-02 08:58:52 i Allmänt,

Trots att min blogg är ovanligt stillsam och tyst för närvarande så tänker jag vidare och tar del av andras bloggar och texter. Anledningen till att jag inte skriver så mycket är en kombination av nytt jobb, att solen kommit så att man har mycket att ta tag i ute i trädgården samt att jag kanske drabbades av lite nedstämdhet när så många andra plötsligt slutade blogga (kommer verkligen att sakna Blixas och When Darkness Falls inlägg).
 
Igår när det var röd dag då roade sig jag och maken med att röja det extremt fullproppade garaget och fyllde en hel kärra som skall till tippen... och då är vi ändå inte klara. I helgen måste jag se till att flytta växter i trädgården och sprida ut myrgift, och så skall vi inköpa färg för att måla huset och material för att bygga staket till altanen.
Idag jobbar jag mestadels hemifrån då sonen är förkyld och har hosta och meddelade på morgonen att han inte kunde gå till dagis för att han inte mår bra och måste vila. Som tur är kan jag göra det mesta som skall göras hemifrån även om jag nog får ta med Nico en snabbsväng förbi arbetet senare idag.
 
Vad gäller vad jag läst det senaste så rekommenderar jag alla Lady Dahmers inlägg som skrivits det senaste om normer kring kroppen och det problematiska i att kritisera normer som man själv ingår i.
 
Om man arbetar inom skola så anser jag att man bara MÅSTE läsa Sannas inlägg om saker man bör tänka på inför skolans avslutningsfester och liknande. Verkligen viktigt!
 
Läs också Hej Blekks inlägg om humorprogrammet Full Patte, och se med fördel programmet också. Jag som kan vara lite "känslig för saker jag ser som vulgärt" (och det i lika stor utsträckning när män säger sådant) tyckte att vissa små detaljer var lite "eehh oj" i första avsnittet, men tyckte att mycket annat var vansinnigt roligt och tyckte att det var riktigt uppfriskande att se kvinnor på detta sätt.
 
Blekk länkade också till en mycket intressant artikel på Facebook som jag tycker att man kan ta och läsa. Om hur den manliga feminismen i sina försök att skapa bättre samhällssyn beträffande kvinnor ändå ofta faller in i mönstret att utpeka männen som kvinnornas beskyddare.
 
Avslutningsvis tycker jag att alla skall titta på denna underbara video med Österrikes bidrag till ESC. En person som verkligen utmanar synen på vad som är manlig och kvinnligt, och som sjunger fantastiskt bra. Att Ryssland och Vitryssland nu försöker få bidraget bannlyst tycker jag är ett klart tecken på att denna människa är helt rätt ute.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela