Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Utvecklingssamtal

Publicerad 2014-03-28 19:13:39 i Allmänt,

Idag var det utvecklingssamtal. Älskar det. Är så spännande att få höra hur det går för Nico på dagis, vad de gör och hur hans utveckling ser ut. Speciellt då allt går så bra nu och han pratar mer och mer, och kan mer och mer.
Nu bygger han saker efter ritning, räknar på engelska och svenska, sysslar med enklare addering och subtraktion, kan alfabetet och massor av andra saker. Han är social men har också stor intigritet och säger ifrån när han inte vill något eller om han vill vara ensam en stund.
 
Efter alla skriverier om dåliga förskolor så är jag också så glad över att Nico är där han är. Känner mig helt trygg med hans vistelser där och älskar personalen på hans avdelning. Allt är så genomtänkt på alla plan. De spelar teater för barnen där de tar upp olika saker, kommer på lekar som stimulerar olika förmågor, har jättebra genustänk och mycket tänk kring andra saker som skulle kunna skapa en känsla av utanförskap. T.ex. kallar de nästan alla föräldrar för förnamnen istället för "mamma" och "pappa" då familjer kan se så olika ut, rummet de inrett som kök och vardagsrum kallar de för "lägenheten" då inte alla bor i villor, de spelar musik för barnen från olika länder och ur olika genre etc. Massor av saker som tillsammans breddar barnens perspektiv.
 
Nu hoppas jag att sonen snart somnar. Maken skall spela datorspel och jag skall se filmen Whip it, som jag hört så mycket bra om. Sedan hoppas jag få sova då jag i svagt ögonblick lovat sonen att vi imorgon skall ta bussen till Lek och Buslandet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela