Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Topp 10 Kvinnor i SciFi

Publicerad 2014-03-08 15:26:00 i Allmänt, Feminism och genus, Film,

Eftersom jag är skamligt dålig på historia och det finns för många starka irl-kvinnor för att jag skall klara av att väga dem för och emot varandra så överlåter jag åt andra att lista kvinnor i verkliga livet som bör hyllas. Man hade också kunnat kritisera alla viktigare saker man kan skriva om, som förtryck av kvinnor som pågår dagligen i olika delar av världen, men även där känner jag att jag är för dåligt insatt och helt enkelt inte på humör för en djupdykning i världens tragik och orättvisor och ägnar mig istället åt det som jag alltid sysslar med - science fiction.
 
Kommer därför att lista min Topp 10 Kvinnor i SciFi... (har försökt undvika att ta med från närliggande kategorier som Fantasy och Comics även om det finns att hämta där med). Vill dock påpeka att jag ju inte sett ALL scifi utan det baseras på det jag sett, mina egna personliga åsikter, vad jag just nu kan komma ihåg och att det säkerligen påverkas av vad jag nyligen sett (ja, det kommer vara en hel del BSG).
 
Här är i alla fall min lista, Kvinnodagen till ära.
 
10. Anastasia Dualla - Battlestar Galactica
 
9. Zoe Washburn - Firefly
 
8. Sarah Connor - Terminator (2)
 
7. Dana Scully - Arkiv X
 
 
6. Capt. Kathryn Janeway - Star Trek: Voyager samt Noyota Uhura - Star Trek (kunde inte bestämma mig)
 
 
 
 
5. Ellen Ripley - Alienfilmerna
 
4. President Laura Roslin - Battlestar Galactica
 
3. Katniss Everdeen - The Hunger Games
 
2. Kara "Starbuck" Thrace - Battlestar Galactica
 
1. Eleanor Arroway - Contact
 
 
Bubblare:
Trinity - The Matrix
Diana - V
Julian - Children of Men
Nr 6 och Nr 8 - Battlestar Galactica

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela