Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Nämen Måns

Publicerad 2014-03-22 19:21:00 i Allmänt, HBTQ,

Många upprörda när helylle svärmorsdrömmen Måns Zelmerlöw går och ställer till det med uttalanden om att homosexuella är avvikande. Till och med jag kände att det var lite extra tungt att det var just han som sa en sådan sak. Han har ju alltid verkat så mys,
 
Om jag skulle säga något tills hans försvar så var ju just ordet "avvikelse" lite planterat  i munnen på honom av den han talade med, så jag hakar inte upp mig så mycket på just det enstaka ordvalet - men det är liksom ingen ursäkt eftersom det var själva poängen han ville göra som stör mig.
I efterhand ville han få det till att allt han ville ha sagt var att heterosexualitet är mer vanligt än homosexuelitet, men om det var allt han ville ha sagt så känns det som ett väldigt överflödigt och onödigt statement. De flesta vet väl redan det? Nej, hur mycket han än försöker förklara bort det så talade han om vad han anser vara "det normala" och blandade in barnalstrande i det hela.
Alltid deta barnalstrande. En drift. Möjligheten att föröka sig. Utan tanke på:
1. Det finns heterosexuella som inte vill eller inte kan skaffa barn - avvikelse?
2. Det finns en hel del homosexuella som har barn - avvikelse?
3. Det finns andra sätt att skaffa barn än penis i slida - avvikelse?
4. Det krävs inte ens ett parförhållande för att skaffa barn - avvikelse?
Och så vidare....
 
Blir så trött på detta stereotypa heteronormativa tänkande. Man skall bilda man och kvinna par  (bara en av varje för guds skull!!!) och sedan alstra barn = normalt. Allt annat ... det kanske är avvikande... onormalt... läskigt... eller alldeles, alldeles.... underbart (!?)
 
 
(Säger kvinnan som är gift med en man och skaffade barn... men men... det hade kunnat se annorlunda ut, men det blir som det blir)
 

Kommentarer

Postat av: SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Publicerad 2014-03-23 08:27:56

Alltså ja, det vet väl alla att hetero är vanlgare än homo - varför måste detta prompt tas upp som argument för, eh, jag vet inte ens?! Och precis som du också skriver: Detta fokus på barnalstrande! Why???

Svar: Ja jag fattar det verkligen inte... så himla tröttsamt!
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela