Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Männen i BSG

Publicerad 2014-03-02 10:50:00 i Allmänt, Feminism och genus, SciFi,

Som min man sa igår: Jag är visst inte den enda som blir besatt av saker, och nej jag vet att jag är lite av en fanatisk besatthet av Battlestar Galactica... Men den råkar vara den bästa serie som någonsin gjorts. Var samma sak när jag såg den för första gången för ca fyra år sedan. Blev helt besatt och sörjde på allvar i månader efter att den var slut.
 
Nu har jag suttit och läst massa olika spännande analyser av serien som jag tänkte dela med mig av till de som eventuellt kan vara intresserade (kanske inte så många?).
Bland annat kan man läsa denna analys kring varför så många feminister tycker om BSG.  Eller denna lilla artikel om genus i BSG.
 
Sedan är det ju såklart vissa som haft invändningar. Denna artikel tar upp saker som denne inte alls tycker är speciellt bra ur feministisk synvinkel (som förekomsten av och hoten om våldtäkt), men får svar via en annan artikel som tar upp en aspekt som jag tycker är mycket intressant och det är hur serien framställer män.
Läs gärna själva men sammanfattningsvis skulle man kunna säga att män och kvinnor porträtteras på nästan samma sätt i BSG. Visst råkar kvinnorna ut för otrevliga saker ibland, men det gör även männen, och det är sällan (om ens någonsin) man får känslan av att någon behandlas på ett visst sätt just på grund av sitt kön.
Där finns män som gråter och visar känslor, män som är hysteriska, svaga och fega, män som tappar allt vett och sans för att de blir kära, män som utnyttjas för sex.... Precis som de kvinnliga karaktärerna så är även de manliga alltid komplexa och med många lager, de kan också utvecklas och förändras.
 
Så, nu skall jag sluta tjata om denna serie... för stunden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela