Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Hej på mig själv

Publicerad 2014-03-01 17:45:43 i Allmänt,

HejBlekk har börjat med ett inslag som hon kallar Hej Feminist, som ni kan kolla in här.
Eftersom jag spenderat dagen med att köra saker till tippen och sedan vältra mig i min egen trötthet så kommer inte många kloka tankar att passera denna hjärna och vidare ut i denna blogg idag - så jag väljer att kapa hennes intervju rakt av och bara ställa frågorna till mig själv.
(Saker jag borde göra istället: städa, göra jobbgrejer, gå promenad.... men, nej.)
 

Hej feminist! Beskriv dig själv med tre ord.
Smart, trött, nördig.

Om ditt liv filmatiserades, vilken genre skulle det vara och vem skulle spela dig? 
Jag tycker ju om effektfyllda actionfilmer, även om det skulle vara en rejäl utmaning för en filmskapare att göra action av mitt ganska händelselösa liv... men det är ju film så de kan ju hitte på lite. Och skall man ändå försköna verkligheten så tycker jag att Ellen Page kan spela mig. Hon är cool.

Vad tycker du är det bästa med feminism? 
I det stora hela är ju det bästa att den strävar efter ett bättre mer jämställd samhälle och är fyllt av goda värderingar om allas lika värde och individens frihet att vara sig själv. På det mer personliga planet tycker jag att det bästa med feminismen är att den får mig att lära mig saker, ifrågasätta, utvecklas och analysera... och att jag får kontakt med andra smarta kvinnor (och män).

Har du något klokt råd till ditt 15-åriga jag? 
Bara fortsätt att köra ditt race...

Vilken tycker du är den viktigaste feministiska frågan?
Jag brinner lite extra för HBTQ-frågor och genusfrågor, då båda handlar om människors rättighet att få vara som de är och att accepteras som de är.

Vilken låt lyssnar du på mest frekvent? 
Det varierar väldigt mycket då jag är periodare, men kanske Shakespears Sisters I don´t care, Frank Sinatras My Way och Gloria Gaynors I am what I am.

Har du något bra ”feminism i vardagen”-tips?
Nej egentligen inte... Jag vet inte... Läs böcker och bloggar, hitta likasinnade att diskutera med, våga ifrågasätta saker i ditt liv. ... Typ.

Vilken mat skulle du aldrig ge upp?
Löksås... jag brukar ju äta potatis och fläsk till.. men det är löksåsen som är grejen. Jag äälskar min löksås.

Om du var en superhjälte, vilka superkrafter skulle du då ha?
Kunna göra de sjuka friska igen. Helande kraft alltså.

Har du någon feministisk förebild?
Jag vet inte... Det är nog mest andra feministiska bloggare som jag inspireras av, men jag vet inte om jag skulle använda ordet förebild. Har så svårt för förebilder då alla har åsikter/egenskaper som jag tycker om men också åsikter/egenskaper jag inte tycker om. Hade kunnar nämna många kvinnliga "förebilder" men just feministiska är svårare för då måste jag analysera lite mer och min hjärna hänger som sagt var inte med idag.

Är det något du vill tillägga eller något du bara MÅSTE FÅ SAGT?!
Eehhh.... *ekar tomt mellan skallväggarna och ett tumbleweed rullar längs hjärnstammen*

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela