Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

10 inlägg om feminism - del 1

Publicerad 2014-03-26 19:13:25 i Allmänt,

Som många andra har jag hakat på trenden 10 inlägg om feminism där första inläggets tema är:
 
Det här är feminism för mig
 
Om man vill ha en mycket bra och pedagogisk sammanfattning av vad feminism är så rekommenderar jag att man läser HejBlekks toppeninlägg om detta.
 
Då jag känner att jag inte kan toppa detta vad gäller saklighet så väljer jag helt enkelt att skriva spontant vad feminism är just för mig, även om det kanske innebär att jag tappar viktiga aspekter som borde vara med.
 
För mig är feminismen en fråga om rättvisa. En fråga om att alla skall ha samma möjligheter, oavsett kön (eller hudfärg, ursprung, religion, sexualitet etc.).
 
För mig är feminismen en kamp. En kamp mot förtryck. En kamp för rätten att synas och höras. En kamp mot normer och ideal.
 
För mig är feminismen en fråga om insikt och upplysning. Både vad gäller samhällsstrukturer och förtryck som påverkar mig negativt, men också vad gäller samhällsstrukturer och förtryck som jag är en del av och utövar.
 
För mig handlar feminismen om frihet. Friheten att vara den man vill, att skapa sin egen identitet utan att behöva anpassa sig till normer och förväntningar.
 
Och, som också HejBlekk skriver, så är feminismen för mig en livsstil som jag inte bara kan lägga ifrån mig eller välja bort. Den finns med mig hela tiden när jag betraktar världen och analyserar det jag ser. Varje gång jag ser en film, varje gång jag läser en bok, i varje samtal jag har med någon...
 
Feminismen (och insikterna den för med sig) är något som ger mig känslor av sorg, ilska och frustration... men också känslor av glädje, hopp och gemenskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela