Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Det där med hur barn blir till

Publicerad 2014-07-07 19:54:25 i Allmänt,

Jag har växt upp med att det man frågar får man svar på, och i tron att barn frågar om saker när de är redo att höra svaret.. så det där med hur barn blir till har inte riktigt haft plats i samtalen med min snart-4-åring.
Dock märkte jag hur han betedde sig lite konstigt när min bror och hans gravida flickvän var på besök igår. Han tittade misstänksamt och vägrade krama henne (och han älskar typ henne så det var verkligen udda).
 
Imorse berättade jag för honom att han och hans pappa skulle hälsa på min bror idag och följande konversation ägde rum.
Jag: Det skall väl bli roligt att hälsa på dem?!
Nico: Jaa!!!..... men jag är rädd?
Jag: Varför då?
Nico: Det är läskigt att L har en bebis i magen...
Jag: Varför tycker du att det är läskigt?
Nico: Jag vet inte... H säger att den finns där.. men jag VET inte..
 
Sedan försökte jag förklara att den ligger där inne och växer och mår bra och att han också var en bebis i min mage en gång varvid han blev asförbannad för han hade minsann INTE varit i någons mage...
Så nu undrar jag om ni har tips på bra bok om hur barn växer i magen (mycket basic då hans förmåga till kocentration och hans språk är begränsat).. eller ännu hellre en barnfilm om samma ämne, av samma skäl som jag skrev inom perentes.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela