Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Before midnight

Publicerad 2014-07-11 22:02:00 i Allmänt, Film,

Jag var 15 år när jag såg filmen Bara en natt (Before sunrise) och det är en av de filmer som verkligen lämnat avtryck i mig. Jag ääälskade den. Att hela filmen bara är långa dialoger. Att den är så romantisk i all sin enkelhet. Att man inte riktigt får ett slut på historien. Filmen skapade en längtan att åka till Wien som fortfarande finns kvar. Den fångade verkligen den där helt magiska känslan som jag själv upplevt vissa sommarkvällar i min ungdom, då allt känns helt perfekt men man vet att det bara är en flyktig känsla och att det där ögonblicket snart kommer att vara över.
 
Jag var 24 när Before Sunset kom ut och jag älskade den också. Inte lika mycket som den första filmen, för mig så fanns inte magin kvar. Skådespeleriet och dialogerna var fortfarande briljant men kanske var det ungdomens romantiska naivitet som gått förlorad.
 
Och inte förrän nu tog jag mig för att se den sista delen i triologin. Before Midnight. Helt klart den mest realistiska av de tre, och kanske är det just det som stör mig så. Oavsett den höga kvaliteten på filmen och att den på många sätt är ett mästerverk så var det ju magin som fångade mig i den första filmen, inte realismen. Den gjorde mig ärligt talat lite deprimerad. Och kanske är det bara jag som är överanalyserande men för mig var budskapet lite av "även om din man är en självupptagen skit som låter dig ta allt vardagsansvar och sedan kallar dig bitch så var tacksam att han i alla fall är romantisk ibland och nöj dig för det är så här livet är"... Det gjorde mig sorgsen då den starka självständiga Celine från de första filmerna på något sätt hade degraderats till en "hysterisk hormonell kvinna". I mina ögon var den där balansen som fanns dem emellan i de första två filmerna borta och jag såg bara mannens härskartekniker. Är det bara jag? Alla andra tycks ju älska den och tycka att den är den bästa av de tre... och om man söker en film som verkligen belyser verkligheten så fine, då är det den bästa... men jag vet inte...
 
Kanske borde jag bara sova

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela