Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Såklart jag tycker vad jag tycker

Publicerad 2014-01-25 12:23:07 i Allmänt,

Efter att ha läst en kommentar på mitt senaste inlägg så insåg jag att uttryckt mig klumpigt, och bör kanske förklara lite närmare så att det inte framstår som om jag inte tycker vad jag tycker, utan bara skriver det jag gör för att få kompisar :)
 
Kommentaren löd som följande:
Jag blir lite så där omanligt orolig och känslosam i magen när jag läser vad du skriver, om att skriva fel och kastas ur klubben. Det låter ju som om de som efter #fittstim hävdat att feminismen är en sekteristisk rörelse a la 68-rörelserna, där den som inte tycker "rätt" raskt mobbas ut, har en poäng. Eller övertolkar jag? Mitt råd är, i vilket fall, att skriva det du tycker. Ifall du har lust. Och ta den debatt som uppstår. Det är mycket roligare för oss som läser att ta del av personliga, framresonerade åsikter än stencilerade blåkopior av partiprogram och -ismer. Sen skriver du ju "vara min feminism trogen". Jag tolkar det som att du vill vara dina egna känslor och värderingar trogna, inte någon annans. Vilket låter utmärkt. Har man kallt och logiskt resonerat sig fram till något som känns skava mot ens grundvärderingar, så är det nog dags att fundera ett varv till över både resonemang och känslor. Sådana funderingar är det väldigt givande för oss läsare att ta del av, jag har haft mycket glädje av de resonemang som förts på bl.a. Schmenus och Hannas bloggar, men givetvis är det du som väljer vad du vill köra offentligt.
 

Tycker jag att de som säger att feminismen är som en sekt som utesluter de som inte tycker likadant? Nej, det tycker jag inte. Framför allt då feminismen är en väldigt stor och bred rörelse och det inte gå ratt säga att "feminister gör så" över huvudtaget eftersom det finns väldigt många olika åsikter, uttryck och så vidare inom feminismen. MEN... om jag skall vara ärlig tycker jag att det finns mindre grupperingar inom feminismen (och så menar jag verkligen MINDRE grupperingar) som kan vara väldigt bestämda med att de tycker att man har fel om man inte tycker som de. Dock är det viktigt att tillägga att i vissa fall så tycker jag helt enkelt att de har helfel och skulle antagligen aldrig ändra mig på den punkten, medan det i andra fall rör sig om frågor som jag antagligen skulle instämma med dem i om jag hade varit mer påläst och sett det ur samma vinkel som dem.
 
En sak jag också tycker är lite speciell är att folk reagerar väldigt starkt på om just feminister uttrycker att man inte har "rätt åsikt för att tillhöra feminismen" och då säger sekt och så vidare, medan man inte alls reagerar på samma sätt om t.ex. ett politiskt parti eller annan organisation skulle utesluta en medlem vars åsikter strider mot just det förbundets grundvärderingar. Inom feminismen kan man ju inte ens bli utesluten då "feminist" är ett epitet som ingen formellt kan ta ifrån en.
 
Jag har själv inte upplevt mig "mobbad" av andra feminister, även om jag ibland kan ha upplevt mig lite orättvist behandlad eller har fått ta emot kritik (ibland berättigad, ibland inte.. enligt mig)... och saken är väl den att jag är rätt känslig av mig och tar jäkligt illa upp om jag får kritik... även när den är berättigad.. och att det gör att jag tänker mig för innan jag skriver saker. Dessutom vet jag ju med mig att jag ändrar åsikt då och då.. och kanske inte vill cementera varje liten tanke i text på en blogg som jag senare kan komma att ångra.
 
Och naturligtvis utgår jag från mina egna feministiska värderingar... jag är överlag inte speciellt lättpåverkad och skulle aldrig skriva något som jag inte själv kan stå för. Och mina feministiska värderingar skaver inte det minsta mot mina grundvärderingar, utan är helt enkelt en stor del av dem - och har utvecklats från mina grundvärderingar. Sedan kan känslor och logik ibland kollidera och då är det min fasta övertygelse att man skall lita mer på logik än på känslor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela