Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Bara en kort reflektion

Publicerad 2014-01-04 16:21:17 i Allmänt,

Ibland säger någon feminist eller liknande något i stil med "Män står för allt dåligt i världen" eller "Män är de som krigar" eller liknande. Om vi skall bortse från att det då alltid är någon som inte förstår att man avser män som grupp och inte den enskilda individen (ja i stort sett, orkar inte gå in på hela grejen med individuellt ansvar och skuld just nu) och skriker om att det fan är orättvist sagt.. men om vi som sagt skall bortse från hela den biten så... Jo det går ju inte att förneka att män står bakom en hel del jävelskap i världen... MEN... jag tror faktiskt inte att det beror på att de är män. Jag tror att det beror på att just män ofta är de som har makt.
 
Jag tror inte att kvinnor är gulligull godhjärtade och att det skulle vara fred på jorden och alla skulle dela lika på allt och bara kramas hela dagarna om rollerna var ombytta. Människor är människor, män som kvinnor. Och majoriteten av människor som tilldelas makt beter sig som svin. I min mening. Så om kvinnorna fick makten så skulle de starta krig, sko sig på fattiga och så vidare i precis lika stor utsträckning som män.
 
Så jag strävar inte efter jämlikhet av sådana skäl. Utan för att jämlikhet hade varit mer rättvist samt att utplånandet av könsstereotyper och normer beträffande könstillhörigheter hade varit trevligast och mest gynnsamt för alla parter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela