Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Nättroll tillägg

Publicerad 2014-02-23 10:17:45 i Allmänt,

När jag skrev lite kort om nättroll igår så utvecklade jag inte detta speciellt mycket då jag precis skulle sova, men jag håller med de två kommentarerna jag fick i att jag tror (hoppas) att denna studie nog haft ganska kraftiga kriterier för att en person skall kallas för "troll". Jag skulle gissa på att de handlar om de som verkligen hotar, sprider extremhat och provocerar på ett sätt lite utöver det vanliga.
Jag tror inte att alla de som skriver en ogenomtänkt lite elak kommentar lider av sadistiska tendenser.
 
Däremot kan jag tro att människor ibland kan använda nätet för att få utlopp för irritation och ilska som egentligen beror på något helt annat. Att man kanske befinner sig i ett jobbigt skede i livet och har behov av att rasa av sig lite.
Det finns säkerligen många skäl...
 
Men om man går in och läser en del av de allra grövsta kommentarerna som folk får på nätet så kan man faktiskt ana att det inte är "en helt normal person" som skriver det... Vissa tycks helt sakna spärrar och empati, och det är lite läskigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela