Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Kvinnan som offer

Publicerad 2014-02-18 10:52:26 i Allmänt,

Det uppstod en diskussion i kommentarsfältet på Lady Dahmers blogg där någon protesterade mot att denne ansåg att feminister gör kvinnan till ett offer.
 
Jag kan i och för sig förstå personen som skriver detta. En gång i tiden delade jag, kanske inte just den känslan, men en stark känsla av att inte vilja vara eller kallas för offer. Bara ordet i sig fick mig att känna mig liten och maktlös - något jag inte ville vara.
 
Om man tittar på ordet offer så är dock definitionen "person som drabbats av något eller utsatts för något - ofta ett brott". Det är vad ordet offer innebär. Sedan har vi valt att tillskriva ordet massor av andra betydelser som inte alls behöver vara korrekta, som att ett offer är maktlöst, svagt, oförmöget att försvara sig eller saknar kraft och förmåga att ta sig ur sin offerroll.
Som LD så jäkla bra uttryckte det:
att vara offer är att utsättas för en orätt. Feminismen gör inte kvinnor till offer, feminismen synliggör att vi utsätts för orätter. Det är patriarkatet som gör oss till offer

Kvinnor har inte VALT att vara offer, vi görs till offer av de patriarkala strukturer som råder. Det är inget skamligt och det gör oss inte till små mesar. Feminismen gör oss inte till offer, för det är vi redan, utan feminismen försöker synliggöra oss att detta sker och hur detta sker så vi kan göra motstånd och förändra strukturerna.
 
För ett offer kan vara kraftfullt och strida. Kan kämpa emot och skapa förändring. Ok jag applåderar alla de kvinnor som strider för sin sak, som tar sig ur destruktiva relationer, som visar att ingen får trampa på dem. Bra jobbat! MEN det är inget vi kan eller får kräva av alla kvinnor. För ibland är det så att hur mycket du än vill och hur stark du egentligen än är så är det inte lätt att vara ensam soldat mot en armé av fiender. Och ibland kan en livstid av förtryck ha stulit din känsla av styrka ifrån dig och du ser ingen annan utväg än att foga dig.
 
Men det ena behöver inte utesluta det andra.
Jag är ett offer i ett patriarkalt samhälle...
men jag är också en awesome kick-ass lejoninna som strider min väg uppåt. En en stor del av den kraften har feminismen gett mig.

Kommentarer

Postat av: BLIXA - det blir jävligt tyst i skogen om bara de vackraste fåglarna sjunger!

Publicerad 2014-02-18 18:32:40

Det här var något jag skrev mycket om i början av mitt bloggande och jag blir också irriterad på den här föreställning om att offer är passiva och saknar agens.

Just våldtäktsoffer är ett väldigt "speciellt offer" eftersom det finns så många föreställningar om hur ett våldtäktsoffer ska agera för att det ska vara "en riktigt våldtäkt". Hon ska känna sig äcklig, sitta i duschen i flera timmar för att försöka tvätta bort övergreppen, vara svårt traumatiserad osv osv.

Katrin kielos skriver i boken våldtäkt och romantik om den våldtäkt hon råkade ut för och hur hon insåg att det var en våldtäkt ett år senare. Hon mådde liksom bra och bortsett från den händelsen så var året efter övergreppet ett av de bästa i hennes liv. Så föreställningarna som finns om hur ett våldtäksoffer beter sig kan till om med grusa ögonen på de som blir utsatta för övergrepp. När de inte känner sig förstöra, i behov av att duscha i ett dygn efteråt osv osv blir slutsatsen att det inte var ett övergrepp.

Å det finns så mycket intressanta grejer kring hela begreppet offer! Kanske borde ta och skriv om det igen någon gång snart.

En annan sak - om det inte finns några offer finns heller inga gärningsmän! Lämpligt va? *ironisk*

Svar: Jo nu när du säger det så är det säkerligen mycket det som det handlar om, att utan offer finns inga gärningsmän.. och vi kan alla gå trallande mot solnedgången och leva lyckliga ever after.
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela