Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Det där med sexuell makt

Publicerad 2014-02-21 13:09:00 i Allmänt, Feminism och genus,

Finns det något som få rmig att morra lite extra så är det när någon nämner det där med "sexuell makt".... att kvinnor har "sexuell makt" för att män vill ligga med oss. Och anledningen till att jag morrar är för att det ligger så mycket idioti i det uttalandet att jag knappt vet vart jag skall börja.
 
Att generellt säga att kvinnor som grupp skulle ha sexuell makt över män som grupp är ju för det första bara dumt. Det finns vissa ideal i samhället och de flesta män, tro det eller ej, har dessutom olika preferenser - ofta påverkade av samhällets ideal dock - vilket innebär att det ju faktiskt inte är så att män vill ligga med ALLA kvinnor. Den där "sexuella makten" skulle då enbart gälla de knullbara kvinnorna, det vill säga de som anses vara sexuellt attraktiva av många män, eller möjligtvis inom relationer om man skall utgå från att man i de flesta fall tänder på sin partner (vilket inte heller behöver vara fallet såklart). Så för det första låter det ju som en "makt" som är väldigt begränsad till vissa individer.
 
För det andra baseras det på de vanliga uppfattningen - enligt mig, missuppfattningen - att män i mycket större utsträckning vill ha sex än kvinnor. Vilket jag tror är högst individuellt. Jag har träffat ungefär lika många män som kvinnor med väldigt hög sexdrift, och ser ungefär likadant ut om man tittar på de jag träffat med väldigt låg sexdrift. Däremot har vi normer och könsstereotyper i samhället som styr oss och det är inte helt ok för kvinnor att tala om sin sexdrift - en kvinna som annonserar hur kåt hon är hela tiden ses ofta som lite av en vulgär slampa - och det är heller inte ok för en man att tala om att han har låg sexdrift - för då ses han inte som en riktig man.
 
Dessutom ser jag det som en helt vidrig syn att se det som att mannen är den som vill och kvinnan skall "ställa upp" för att få som hon vill inom andra områden - och sedan kalla det makt?! Att ha synen på kvinnan som en person som i princip måste prostituera sig för att ha något att säga till om. I så fall hade man möjligtvis - möjligtvis - kunnat se sex som ett medel för att nå något högre upp på "maktskalan" - men att behöva betala (i detta fall med sex) för att få något att säga till om är fan inte att ha makt. Snarare visar det på att man i utgångsläget är väldigt maktlös.
 
Jag hatar dessutom att man genom att påstå detta framställer män som korkade behovsstyrda djur som gör precis vad som helst för att få ligga. För det är en sådan syn på män som är en av de bidragande orsakerna till en våldtäktskultur. För vet ni vad.... jag tror faktiskt inte att en man gör vad som helst för att få ligga med vilken kvinna som helst. Och är man kåt så kan man ONANERA!
 
Så nej... att tala om kvinnors "sexuella makt" gör mig bara förbannad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela