Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Saker som gör mig galen

Publicerad 2014-08-13 20:01:30 i Allmänt,

Något som kan göra mig tokig är när någon (ofta en man) försöker diskvalificera något i en diskussion genom att kalla det för ett påhittat begrepp. Detta sägs gärna i diskussionen kring bland annat våldtäktskultur. Och poängen är då att man försöker tysta hela diskussionen genom att kalla våldtäktskultur för ett påhittat begrepp.
Vad innebär det att begrepp är påhittat? Alla begrepp hittades väl på någon gång? Det handlar ju om ord som man "hittar på" för att beskriva ett fenomen. Eller är det så att problemen inte finns på riktigt förrän själva begreppet står med i SAOL?
 
Något som också gör mig tokig är när man använder sig själv som enda utgångspunkt, och det spelar ingen roll vad man är för eller mot för det stör mig lika mycket ändå. Som när man säger "Nej det problemet existerar inte för jag har inte upplevt det".

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela