Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Barn är olika

Publicerad 2014-08-14 19:06:13 i Allmänt,

Något annat som gör mig galen är människor som tror att de "tekniker" de använt sig av i sin barnuppfostran fungerar på alla barn bara för att det fungerade på deras. Nedlåtande så informerar de om att de minsann kunde få sin unge att sluta med blöjor när de var två månader bara för att de gjorde si eller så, eller att de fick sitt barn att somna på en minut med en gång för de gjorde bara sådär... och så påpekar de indirekt på något sätt att alla som inte gör som de är lite dumma...
De verkar aldrig ha funderat på att barn är olika och att det som fungerar på deras barn kanske inte alls fungerar på alla andra, eller på att varje förälder känner sitt barn bäst och (för det mesta) vill sitt barns bästa och därför gör på de sätt som de anser fungera.
Många saker handlar ju inte ens om att barn har olika personlighet utan också om att barn utvecklas fysiskt och psykiskt i olika takt. Vissa barn har inte förmågan fysiskt att hålla sig när de behöver kissa förrän de är 3-4 år.
 
Dessutom kan det störa mig att dessa frågor ofta handlar om saker som egentligen mer handlar om att föräldern vill ha det bekvämt (vilket jag iof förstår för det är inte lätt att ha barn alla gånger). Det handlar om att få barnen att gå på pottan för att slippa byta blöjor eller att få barnet att sova bättre för att själv få bättre sömn. Och jag säger verkligen inte att det inte får vara mål att sträva efter för med utvilade föräldrar blir det oftast gladare barn också, men vissa saker kan man inte skynda på utan man måste vänta in barnet.
 
Och jag skall inte ens gå in på vissa argument.... eller jo... jag älskar argumentet som kommer upp i alla möjliga sammanhang som går ut på att "i många u-länder gör ju alla kvinnor så, så det är ju det naturliga" (sagt med olika slags formulering)... Nej, jag menar absolut inte att människor i u-länder alltid gör fel eller inte är bra föräldrar MEN man får ju också ta med i beräkningen att mycket av det de gör görs för att de saknar alternativ, och det kanske inte alls är "bra" utan bara det de måste göra för att de inte har möjligheten att göra på ett annat sätt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela