Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Morgon med MixMegapol

Publicerad 2013-09-04 09:45:08 i Allmänt,

Varje morgon när jag åker till jobbet så lyssnar jag på MixMegapol. Mest för att jag sitter och hoppas på att det skall komma gamla musikklassiker som jag glömt att jag älskar samt för att deras "vänner" är väldigt bra. Speciellt så är Micke Tornving helt underbar och älskar hans inslag "Micke Tornving förklarar". Nu senast förklarade han varför det är så svårt att göra något åt saken i Syrien... och kände att jag fattade lite mer.
 
Jag vet att det anses lite bättre att lyssna på seriös radio på morgonen. Djupt prat på P1 eller nåt (inte för att jag har en aning om vad som pågår på den kanalen på morgonen). Men då jag vill ha mindre prat och mer oseriöst prat på morgonen så passar MixMegapol mig bra.
 
MEN..... det finns ett men... jag har så väldgt svårt för Anders Timell och hans ständiga sexistiska och plumpa kommentarer. Anders är säkert "en snäll kille egentligen", men är det inte dags att någon bara säger till honom på skarpen att skärpa sig för att vissa saker är bara inte ok att säga. Att han sprider en väldigt trist syn på kvinnor och män. Nu finns det säkert de som tycker att "äh, men det är ju bara så han är" eller "men han skämtar ju bara"... men det är ingen ursäkt för en del av den dynga han kastar ur sig. Bland annat HejBlekk och Schmenus har i tidigare blogginlägg, som jag nu inte orkar sitta och leta upp, just tagit upp det där med att sexistiska skämt sprider sexism lika mycket som "allvarligt menad sexism". Han tar sig även ofta friheten att basunera ut vad han tycker är ok och inte ok vad gäller kvinnor och deras utseenden, precis som om hans åsikt kring kvinnor var viktig. Kan han inte hålla sina synpunkter för sig själv istället för att basunera ut dem i radio som en sanning. Och ofta handlar kommentarerna om de kvinnliga programledarna... Hade jag varit en av dem hade jag blivit uppriktigt förbannad... men det bara fnissas för Anders "är ju så skojig" och "han är ju som han är"...
 
Nej usch... Jag tycker den enda som på allvar sagt ifrån, men då tyvärr ändå gjorde det på ett skämtsamt sätt, var Petter när han tog med en visselpipa till programmet och delade ut varningar vid olämpliga kommentarer och utvisade Anders ur studion om han inte skärpte sig. Alltid något.
 
Och skall någon komma dragande med yttrandefrihet eller "han står i alla fall för vad han tycker" så visst man får tycka vad man vill och man FÅR säga (nästan) vad man vill... men som en vuxen människa kanske man ska fundera på om man BÖR säga det.

Kommentarer

Postat av: peachbeast

Publicerad 2013-09-04 12:17:48

Att ha yttrandefrihet och få säga vad en vill är ju inte detsamma som att slippa undan kritik och mothugg. Det verkar vara många som misstar sig när det gäller detta och blir rent av sura om en kritiserar något som inte var så bra sagt. "Vaddå!? Vi har ju yttrandefrihet ju!"

Mycket bra påpekat av dig. Ja, en vuxen människa som dessutom får äran att sprida sina åsikter via radio bör verkligen tänka på vad hen säger!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela