Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

För vem?

Publicerad 2013-10-14 11:18:03 i Allmänt,

Ok, detta kan bli lite spretigt men jag såg ett klipp på TYT om att American Apparel säljer en t-shirt vars tryck föreställer ett kvinnligt kön under menstruation, och en hand som sträcker sig ner som vid onani.
Min första tanke var att det var så löjligt utstuderat provokativt och att oavsett tanken bakom så är det faktiskt inget jag villl se på en tröja.
Men sedan så fortsatte diskussionen och programledarna pratade om att de var ok med American Apparels övriga annonser som alltid anspelar på sex och låter kvinnor vara sexualiserade objekt. Och i det läget kände jag att någon skavde... för är inte det lite typiskt? Att en kvinnlig kropp, det kvinnliga könet, är helt ok att visa upp på alla sätt så länge det visas med en man som mottagare men om det inte är sexualiserat på ett sätt som riktar sig till män så är det plötsligt vidrigt? Så fast jag tyckte att tröjan var sjuk så tyckte jag att det var en intressant tanke. Att kvinnan och hennes kropp i alla lägen måste tillfredställa en mans öga för att vara ok.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela