Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Saker som inte blev som jag tänkt mig

Publicerad 2013-11-16 22:30:10 i Allmänt,

Innan jag blev förälder så hade jag många tankar/åsikter/planer kring det där med föräldraskap. Sedan fick man barn och skrattade hånfullt åt sig tidigare barnlösa jag med sina påhitt.
 
Saker som jag innan jag fick barn hade bestämt, men som jag snabbt övergav...
 
1. Mitt barn skulle inte ha napp
Det där med att vänja av med napp verkade ju jobbigt och så var det ju det där med tänderna som alla tjatade om. Icke napp bestämde vi. Sedan föddes ett barn med enormt sugbehov som grät om han inte fick suga på något. Mot gälla bebisskrik har principer inte en chans. Han fick napp omedelbart.
 
2. Mitt barn skulle bara ha vackra leksaker i trä
En slags tanke om ett barnrum hämtat från en inredningstidning. Misstänker dock att det egentligen inte bor barn i de där rummen. Nico tycker om fula leksaker i plast och annat skräp. Och barnskratt går före estetik.
 
3. Mitt barn skulle inte ha jobbiga leksaker som låter
Well, barn tycker det är kul med leksaker som låter. Nico har ungefär en miljon leksaker som låter. En hel del har batterier som börjar ta slut så de låter dessutom mycket underligt.
 
4. Mitt barn skulle inte få sitta och se film eller leka med telefon/iPad hela tiden
Och nej han gör det ju inte hela tiden, men ganska ofta tar man till vad som helst för att få en stund av stillsam tystnad. Klockan halv sex på morgonen heade han fan fått se Saw om han ville det (nej inte riktigt, men nästan).
 
5. Mitt barn skulle inte få äta godis alls förrän han var typ tonåring
Det är inte helt lätt att säga åt sitt barn att denne inte får äta godis när man själv äter ganska stor mängd godis varje vecka.
 
6. Jag skulle aldrig använda mutor och hot i min uppfostran
Hur gör man utan mutor och hot? Kan man få barn att lyssna utan det?
 
7. Mitt barn skulle inte bli ett sådant barn som skriker bland folk
Hehe... försök stoppa ett skrikande barn från att skrika... I dare you. Försök förhindra dessa skrik när affärerna placerar godis i barnhöjd vid kassan. (men han gör det faktiskt inte längre... nu rymmer han istället)
 
Jag tror att listan hade kunnat bli längre om det inte var så att jag borde ha gått och lagt mig för en halvtimma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela