Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Man får inga jäkla poäng som PK... promise

Publicerad 2013-11-10 18:06:42 i Allmänt,

Allt som oftast när det blir någon diskussion kring ämnen som genus, feminism, heteronormativitet, vithetsnormer, rasism eller liknande så tycks det alltid hamna i att människor kastar dynga på de som de kallar "PK". Ibland kan det såklart enbart handla om att man har olika åsikter i ett ämne, men allt som oftast tycker jag det handlar om människor som hetsigt vill försvara sin rätt att kränka eller förtrycka de med mindre makt än dem själva. Välj själva om det handlar om sexistiska skämt, "rätten" att kalla folk för bög, chokladbollar/negerbollar eller som nu senast om "hudfärg" är ett bra begrepp när man talar om beige.
 
Gärna skall man förlöjliga hela diskussionen, sucka och pusta och anse att folk är för lättkränkta. "Om man inte får säga bög och negerboll så får man väl snart inte säga något alls"... Gärna ta upp helt orelevanta exempel som finska pinnar (mig veterligen har ordet finsk aldrig varit ett ord som använts för att förtrycka och nedvärdera en minoritet) eller ta upp random sak som är vit och hävda att man minsann inte känner sig kränkt av detta. Som om det på minsta vis är jämförbart att vara priviligierad vit snubbe och höra någon kalla något för vit med att vara mörkhyad minoritet med historia (och en samtid) fylld av förtryck, nedvärderande, förlöjligande, särbehandling, diskriminering och hat och höra någon använda begreppet neger. Not the same!
Och det jag finner förvånande är med vilken passion människor försvarar sin rätt att fortsätta kränka andra. Man bara MÅSTE använda de där kränkande orden. Varför?
 
Sedan kan jag ju undra om de som tycker så här har några barn, och om de har de hur de skulle reagera om deras barn kom hem och var ledsna och sa att en klasskamrat kallat dem för *valfri kränkning*. Och de ringde upp denna klasskamrat som sa att "äh jag skämtade ju bara/meh så har jag ju alltid sagt/ hur lättkränkt får man vara, kan man inte säga nåt nu förtiden/JAG skulle inte ha tagit åt mig" eller annat argument som liknar det som de själva använder. Skulle de då säga till sitt gråtande barn att "Nej men du, jag bryr mig inte om att du är ledsen för din klasskamrat har jag en poäng där och bör få fortsätta säga så till dig även om det gör dig ledsen". Antagligen inte, för det är den som känner sig kränkt som har tolkningsföreträde. ALLTID.
 
Kan dock störa mig på begreppet PK då det står för politiskt korrekt, vilket låter som om man bara vill vara duktig för sakens skull. Att det bara är en yta eller fasad av präktighet. Att man skulle vara ute efter andras gillande. För det är ju inte det som det handlar om. Det handlar ju om att man har en önskan att förbättras, att man vill skapa ett bättre samhälle, att man vill andra väl och inte tycker att människor skall behöva känna sig förtryckta eller kränkta. Det handlar ju inte om att man "gnäller bara för sakens skull" utan att man faktiskt ser något man anser vara fel som man vill förändra. I fallet med "hudfärg" var det ju en fjortonåring som tyckte det kändes orättvist att man faktiskt bara utgår från vita människors hudfärg när man säger så, kanske också baserat på att hon hade en syster med mörkare hudfärg. Skall hon då hånas och förlöjligas - för att hon ville skapa ett samhälle där de som hennes syster skulle slippa känna sig utanför?
 
Och det där med att de som "är PK" skulle göra det för att vinna poäng eller gillande - snälla. Hur ofta tror ni att jag får beröm, en klapp på axeln eller tummen upp när jag säger ifrån om sådant här? Inte särskilt ofta! Däremot får man rätt ofta mothugg, kallas för jobbig/gnällig/rabiat eller rent ut dum i huvudet. För folk tycker INTE om förändring, eller att behöva anpassa sig, eller att behöva leva sig in i någon annans situation om denne inte är ungefär likadan som en själv. Jag blir uppriktigt ledsen av denna inställning hos människor. När någon säger till mig att något jag gör eller säger faktiskt kan uppfattas som kränkade av någon/några så tycker jag det är skitbra att jag kan bli uppmärksammad om detta och försöka bli en bättre person och kanske på det sättet skona andra människors känslor. För oftast är det ju så att vi inte medvetet kränker andra, utan vi är del av ett system med gamla vanor och ord som vi inte ens reflekterar över, men att försöka försvara sin rätt att kränka när någon försöka göra en uppmärksam på detta - det förstår jag fan inte.

Kommentarer

Postat av: SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Publicerad 2013-11-10 20:45:48

Skriver under på detta!! Och känner att jag nog missat fallet med "hudfärg"..?

Svar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17808222.ab
Knyttet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela