Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Tråkigt inlägg om film

Publicerad 2013-05-05 17:48:38 i Allmänt,

Som ni kanske märkt är min blogg en enda stor blandning av politik och andra tyngre ämnen, familjeliv och  saker jag bara tycker är kul. Ni har säkert också märkt att jag har en förkärlek för listor och att berätta vad jag tycker, samt att jag tycker om film.
Idag blir det därför så att jag delar med mig av mina favoritfilmer inom olika katergoerier som jag löst snott från ett av mina favoritprogram på web-tv Nöjesbladet Film. Egentligen för att bara ha något att göra då Nico börjar gråta om jag reser mig från soffan.
 
Bästa skräck
Svårt att säga för det beror lite på vad man är ute efter. Finns ju mer splatterlika filmer med mycket blod, sedan finns det spökhistorier, psykologisk skräck och så de som enligt mig är så obehagliga att man bara får mardrömmar. Asiatisk skräck som One missed call skrämmer skiter ur mig så det klarar jag inte att se längre. Woman in Black som kom härom året tycker jag är lagom. Kuslig men jag klarar av det. Samma sak med Barnhemmet. Så om jag ska ta det som poppar upp i huvudet är det väl de två jag rekommenderar.
 
Bästa science fiction - rymden
Som ni ser har jag fått dela in science fiction i tre kategorier för att ens ha en chans att komma fram till något, och känner ändå att det är skitsvårt att kunna komma med några tips för att alldeles för många filmer snurrar i huvudet. Men jag tycker ju om alla Star Trek-filmerna, både nya och gamla. Serenity är en film jag gillar också. Avatar kan man ju inte låta bli att ta med också. Även om jag kan fortsätta nämna massor så hejdar jag mig nog där.
 
Bästa science fiction - framtiden
The Hunger games är ju en nyare favorit. Inception är ju också den lite nyare. Av de som är något äldre så kommer jag alltid att älska Jurrasic park samt Matrix och Gattaca. För att nämna några.
 
Bästa science fiction - skräck
Här hamnar ju Alien som en klar favorit, och tycker också om några av Rovdjuret-filmerna. En skräckfilm som jag älskade som utspelade sig i rymnden var också Event horizon.
 
Bästa superhjältefilm
Ja jag är ju som jag nämnttidigare inte så förtjust i superhjältar men jag älskar Iron Man.
 
Bästa kärleksfilmen
Jag är ju inget jättefan av kärleksfilmer, men jag har ju sett en hel del av dem. Tydligen fastnade ingen av dem i mitt huvud för just nu. Bara Eternal sunshine of a spotless mind (heter den ens så?) och den räknas väl egentligen lite som sci fi.
 
Bästa actionfilm
Känner mig hjärndöd idag eller så är det så att filmkategorierna liksom går ihop för har svårt att komma på filmer. Die Hard är ju kul sådär hjärndöd action. Annars gillar jag scifi-action (såklart) som Minority Report och Paycheck. En absolut favorit är också absolut True Romance och Resorvoir Dogs.
 
Bästa drama
Såg ju nyss Kon-Tiki som jag tyckte var skitbra verkligen. Annars ser jag sällan drama numer för jag blir ju alltid så rörd och ledsen. Dock kommer Alive alltid vara en favorit.
 
Bästa komedin
Svårt att komma på för de flesta komedier tycker man om första gången och sedan är de inte så roliga längre. Death at a funeral, brittiska versionen, är dock väldigt rolig. Filmer med Steve Carell tycker jag ofta är roliga också.
 
Bästa sportfilm
Ok, denna kategori var tema på Nöjesbladet Film senast så kände mig tvingad att ha med den. Kommer inte på sportfilmer jag gillar alls. Gillar träningsscenen i den Rockyfilm där Dolphan är med, räknas det? Annars kan jag bara komma på att jag brukade gilla Tjejligan.
 
Bästa fantasyfilm
Sagan om ringen-filmerna kommer alltid vara bäst. Alltid. Sedan tycker jag om Labyrinth och Stardust, för att nämna några.
 
Bästa äventyrsfilm
Indiana Jones, Pirates of the caribbian och .... den där med Gena Davis som pirat..
 
Bästa katastroffilm
Jag älskar katastroffilmer från det att jag såg Skyskrapan brinner och SOS Poseidon som barn. På senare år har jag tyckt att 2012 var helt ok och nästan allt med vulkaner. The day after tomorrow funkar väl.
 
Bästa barn-/familjefilm
Hmm... Jag älskar Dumma dej, men om man skall komma på icke-animerat så står det still. Den väldigt gamla filmen Föräldraskap är en film jag gillar. Och finns väl massor av annat men kommer bara inte på det just nu.
 
Herregud detta blogginlägg tråkade till och med ut mig inna jag hann klart med det., Grattis.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela