Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

När ett barn blir sjukt

Publicerad 2013-05-05 13:51:00 i Allmänt,

Om man alltid oroar sig för det värsta så är det extremt mentalt påfrestande när ens barn blir sjukt. Nu har jag lugnat mig lite och spenderat inte lika många timmar på vårdcentralen som jag gjorde när Nico var bebis. Denna gången höll jag mig länge. Nu har han haft hög feber till och från i en veckas tid med tillhörande skrällhosta och matvägran. Men då han i natt började skrika och gråta och skrika "aj aj" halva natten så kände jag att nu var det dags att kolla upp var det var.
 
Vanliga vårdcentralen hade helgstängt så fick bli akutmottagning i Stenungsund. Åkte av gammal vana till den jag tillhörde då jag bodde på Orust, dvs. Läkarhuset. Kommer in och väntar en stund. Inte en patient i sikte och inte någon personal. Så kommer en sköterska och informerar att om jag tillhör den kommunala vårdcentralen på Tjörn så vill de helst inte att jag kommer till deras akutmottagning.
Ok fine, jag kan fatta att de vill ha allt i samma journalsystem - men man kan faktiskt få en kopia av detta när man ändå sitter där med ett febrigt sjukt barn som gråter för att han måste gå därifrån igen... tycker jag då.
 
Åker till kommunala vårdcentralen. Där blir de sura för att vi inte ringt innan, vilket jag inte visste att man skulle göra, och verkar först knappt vilja släppa in oss. Suckar och pustar åt mig.
När vi väl får komma in går det ganska snabbt dock och det finns mycket leksaker så Nico är nöjd. Han blir dock ledsen över att få lämna ett blodprov och vill i ren protest inte ha någon leksak av dem utan nästan kastar leksakslådan på sköterskan.
 
När vi väl får träffa läkaren får vi beskedet att blodprovet inte visar något alls. Att lungorna låter bra, förutom astmaväsandet, att halsen ser bra ut och att öronen ser bra ut. Jag frågar hur länge han skall behöva ha feber och han säger att jag skall ge febernedsättande regelbundet i tre dagar och uppsöka läkare igen om det inte gått ner. Får recept på hostmedicin med slemlösande och får gå till apoteket.
 
Så jag och Nico hämtar medicin och åker sedan och handlar då Nico beställt Kinderägg och får detta då jag tycker synd om honom att han är sjuk.
Nu slappar vi inne fast jag gärna hade varit ute i det fina vädret och grejat. Hampus sågar hål i taket och installerar en vindslucka. Sedan skall vi försöka enas om vem som skall vabba vilka dagar. Han slipper i alla fall få arga och besvikna mail från elever som får sina tider avbokade när han är hemma. Sådant tar knäcken på mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela