Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

När det kommer till sågande - då blir det ganska könsstereotypt

Publicerad 2013-05-13 19:30:42 i Allmänt,

Jag tänker ju mycket på genus och vilken bild av man och kvinna vi förmedlar till vår son. Vad gäller hushållsysslor gör vi ungefär lika mycket även om vi gör olika saker då vi delat upp det efter vad vi helst/helst inte gör. Jag diskar, Hampus tvättar kläder och själva städningen delar vi på.
 
Vad gäller småsaker som att skruva och dona så kan jag göra det också. Idag skruvade jag ju ner all hallindredning och så till exempel. Dock finns det en sak som jag är himla mesig kring och det är verktyg som låter högt och rör sig av sig självt. Jag kan nu efter lång egenterapi använda skruvdragaren men sågar är det värsta jag vet. Jag ser avsågade artärer och blod som sprutar framför mig om jag ens går i närheten av dem. Därför är det Hampus som har hand om själva rivandet hemma just nu. Jag är ju dessutom skitklen så händer inte lika mycket när jag tar i.
För att Nico skulle se att kvinnor inte är helt inkompetenta och handlingsförlamade (och för att hjälpa Hampus såklart) så gick jag med några lass skrot till containern dock. Mamma var med en stund och hjälpte till att kolla Nico så jag också fick lite gjort. Brorsan var förresten också förbi en stund och hjälpte till vilket var snällt.
 
Nico blev inspirerad av rivandet också. Han tog sin leksaksmotorsåg och gick och "sågade" ner ett stort legotorn han byggt och sedan slog han sönder resten av legohuset. Bara att hoppa satt han förstår att det var just hallen som skulle rivas och inte ger sig på resten av husets väggar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela