Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Morgon fylld med tårar

Publicerad 2013-03-11 10:13:19 i Allmänt,

Nico började dagen med att vägra borsta tänderna och gråta efter godis. Trots att mamma hittade "den rätta" tandkrämen så har han nu fått för sig att vi försöker lura i honom andra och tvärvägrar att ens komma i närheten av en tandborste. Hur gör man då? Tips någon? Vill ju inte tramatisera honom genom att hålla fast och tvångsborsta direkt.
 
Han tog sedan snällt på sig alla kläder men när vi svängde upp vid dagiset började han gråta. Trots att jag flera gånger sagt att det var dit vi var på väg så hade han tydligen fått för sig att vi skulle åka och handla. Så han grät massor, började prata om mormor, höll fast sig i säkerhetsbältet och fick bändas ur bilen helt hysterisk.
Inne på dagis vägrade han ta av sig ytterkläder utan bara grät och bankade på dörren.
Så jag fick sätta mig vid ingången till avdelningen och han lade sig på golvet med huvudet i mitt knä och grät medan jag talade om att vi kan handla tillsammans när jag kommer hem. Favvofröken Matilda satt brevid och pratade om allt kul de kunde göra på dagis idag.
Efter en stunds snyftande så reste han sig och tog av kläderna. Men då var han arg på mig istället och sa ett tvärt NEJ till att ge mig en kram, gick in på avdelningen utan att se sig om och sa ett kort och surt "hej då!".
 
Ingen jättebra känsla i magen att starta dagen med :/

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2013-03-11 18:42:13

Om nu tandhygieniststudenten får tala (hehe), så är det ju viktigt att inte kompromissa med tandborstningen... vet hur jobbigt det där är, Gabriel krånglar typ varje dag så man får mer eller mindre tvinga honom, men jag tror inte han blir traumatiserad för det. Han brukar säga "men vi kan inte gå ut utan att borsta tänderna", hihi. Gäller att få in vanan. Prova att ladda ner "tandborstvisan", det brukar funka för oss att spela den, eller nån annan tandborstsång. Finns också appar, en med nån katt som borstar tänderna. Eller så skojar man och räknar upp all mat han har ätit under dagen typ "Dääär ser jag en köttbulle, däär ligger ärtan!". Kanske kan han klämma ut lite tandkräm själv på borsten?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela