Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Tankar kring den stora sexkrisen

Publicerad 2013-06-02 09:24:24 i Allmänt,

Aftonbladet har ju granskat svenskarnas sexvanor och sedan skrivit ett antal artiklar på ämnet där ord som kris och epedemi använts flitigt. Några exempel kan ni se här, här, här och här samt här,
 
Jag kan tycka att det är bra att man gör undersökningar som granskar sexualvanor då det är en stor del av människors liv på olika sätt och kan visa på effekter av andra samhällsfenomen.
Jag håller också med om att en människas sexlust kan påverkas av faktorer som stress skapat av arbetsbrist, ekonomi och andra sociala förhållanden och att det är viktigt att se till ett helhetsperspektiv.
 
Artiklarna tar upp en del viktiga saker och har en del bra poänger. Som att människor alltid tror att alla andra har det så mycket bättre och att det kan skapa problematik, även inom sexlivet. Att lusten kan minska om man tror att alla andra har vilt, spännande sex varje dag medan man själv har vaniljsex en gång i månaden (?).
Artikeln med Göran Hägglund vet jag inte vad jag skall säga om. Han verkar ju över huvudtaget inte riktigt veta vad han talar om och frågan är om han ens var förberedd på frågorna han skulle få. Och jag undrar om det är han själv eller journalisten som lagt till ett "Spekulerar han vilt!" efter ett av hans uttalanden.
Kanske kan det ocksp vara skönt för många att få svart på vitt att det finns fler som inte har så mycket sex.
 
Men..
 
Vad har det egentligen för effekt när man ser stora rubriker om att sverige är i en sexkris? Att det är ett akut politiskt problem att vi ligger för lite? Och att det hela tiden skrivs om hur viktigt, viktigt, viktigt sex är.
För man tar bland annat upp att alla har rätt till sexualitet och att sexualitet är viktigt... ja, det är sant... men sexualitet är inte samma sak som sex. Även om jag hade haft noll sex med någon annan så hade jag fortfarande haft en sexualitet. Och vad jag förstod så visade studien att det onanerades flitigt i landet. Och det är väl också sex? Inte prenetrerande, livsalstrande sex... men kanske njutningsfullt och avkopplande?
 
Och åter framställs sexet som den viktigaste delen av ett förhållande. Som om en relation med lite sex skulle totalhaverera eller att människorna i den relationen är olyckliga. Utan att reflektera över att alla människor kanske inte alls känner så (men att artiklarna kanske kommer skapa den känslan hos dem) utan värdesätter annan fysisk och emotionell närhet, prioriterar annat för tillfället eller inte alls ser sex som något viktigt. Det stör mig när andra skall berätta om vad som är viktigt i någon annans relation.
Frågade studien om annan fysisk närhet, som ömsinta kramar och pussar, lite gos när man ser en film? Bara för att människor inte har sex innebär ju inte det att de är isolerade från fysisk närhet och för vissa kanske det är viktigare.
 
För mig känns det som om presenterandet av studien till väldigt stor del utgår från hur man anser att det ska vara och att man inte tar hänsyn till hur olika människor är, och hur olika de vill ha det. Som vanligt.
 
Men å andra sidan kanske jag kan använda detta som ännu ett argument när jag hävdar att moderaterna får oss att må dåligt... så då är det ju bra :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela