Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Något som gör mig arg

Publicerad 2013-06-29 20:02:31 i Allmänt,

Tänk dig att du blir ihop med en tjej/kille, ni har sex och er relation blir allt mer seriös... så får du reda på att hen är gift, eller att hen inte jobbar med det hen sa att hen gjorde eller du får reda på att hen ljugit om något annat... Tänk om du då hade kunnat anmäla hen för bedrägeri och fått denne dömd... Sjuk tanke, eller hur.
Visst kan man ibland känna sig bedragen och lurad, men för den sakens skull så anser ju inte lagen att man är bedragare i juridisk mening. För det mesta är det ju fritt fram enligt polis att ljuga på för sin partner.
 
Men så läste jag idag detta på Trollharens blogg. Och tydligen är det då så att man i Storbrittanien nu anser enligt domstolen att visst kan man ljuga för sin partner men INTE om att man fötts med annat kön än det man har nu. Då är man ansedd som bedragare i juridisk mening. Varför? Jag kan ju bara se det som att det är ett uttryck för homofobi, för visst är den transsexuella inte nödvändigtvis homosexuell (de kan ju ha vilken sexuell läggning som helst) men det känns som om det som man hakar upp sig på är att partnern liksom luras att bli "nästan-homosexuell" och att det är detta man förfasar sig över. För annars borde man ju inte reagera alls, eller?
Så jäkla förnedrande också att som transsexuell inte ha samma rättigheter juridiskt som de som fötts med det könet... att bli betraktad som "något annat" även efter transformeringen.
 
Och vad är det förresten för människor som anmäler sin partner efter att ha fått reda på detta? Jävligt mycket den kärleken var värd om ett könsbyte innebär ett sådant trauma och grunden till sådan avsky. Hade min man sagt till mig att han brukade vara kvinna så hade jag ryckt på axlarna liksom (hade väl i ärlighetens namn dock blivit lite ledsen om han hade sagt att han ville bli kvinna nu då jag tycker om honom som han är, men hade ju inte vart grund för skilsmässa).
 
Så till Storbrittaniens domstol vill jag säga som Nico skulle ha sagt: Dumma dej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela