Knyttet - kort men tjock

En feministisk socionoms tankar om ditt och datt

Är detta så vi vill ha det?

Publicerad 2013-06-02 19:04:12 i Allmänt,

När man pratar feminism och genus så får man ofta höra kommentarer om manligt och kvinnligt, att feminister bara gnäller, att det är som det alltid har varit and so on. Gärna vill man få det att framstå som om feminister ser problem som egentligen inte finns. Som om vi överreagerar.
Så skrev Lady Dahmer och Schmenus dessa inlägg idag, vilket fick mig att reflektera över vad jag själv varit med om i mitt liv.
 
Förutom våldtäkten när jag sov, som jag berättat om en annan gång, så har jag i mitt liv även varit med om följande:
 
* Under skolresa i grundskolan vaknar jag på natten av att manlig klasskamrat har sin hand under min tröja och tar på mina bröst
 
* Under strandfest i tonåren "däckar" jag och vaknar av att okänd kille försöker kyssa mig
 
* När jag är i tjugoårsåldern föreslår en manlig at-läkare att han kan "göra en gynundersökning för skoj skull". Han meddelar att han inte kan något om det men är intresserad och att jag "nog kommer tycka om det"
 
* Under en bussresa till skolan när jag gick på universitetet somnar jag och vaknar av att främmande man sitter och smeker mitt lår
 
Detta är bara ett urval av det jag råkat ut för... och jag är bara en enda person... som har hört massor av liknande historier från vänner och bekanta.
Och då undrar jag, är det verkligen så vi vill ha det? Kan inte människor, på allvar, se ett samband mellan rådande kvinnosyn och detta beteende? Även om det "är så det alltid varit" är det verkligen så vi vill att det alltid skall vara?
 
Och detta är något vi alla måste försöka förändra! Inte bara kvinnor. Inte bara män. För samtidigt som något i vårt samhälle tydligen lärt dessa män att det beteendet är ok, så har ju också något i samhället lärt mig att det är något jag skall acceptera - för inte i ett enda av exemplen ovan sa jag ifrån. Inte en enda gång!
 
Och då menar jag inte att det är den utsatta tjejens ansvar, men för att förändring skall ske måste det vara allas ansvar. Mannen skulle ha tänkt till en extra gång och ite gjort vad han gjorde, men jag borde också ha sagt ifrån. Kompis borde sagt ifrån. Medresenären borde ha sagt ifrån. Vi måste alla säga ifrån! Att så här kan vi ju för fan inte ha det.
 

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2013-06-04 08:30:06

Helt galet vad man kommer på, bara man funderar lite.
ALLA måste förändra sitt tänk, och som du säger, GÖRA NÅGOT/INGRIPA.

Postat av: Shamandalie

Publicerad 2013-06-04 11:55:39

Alla borde reagera, precis som du säger. Oavsett kön så borde alla känna att det är inte okej!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela